Alla inlägg under november 2012

Av Jenny - 17 november 2012 08:30

Hejsan!


Idag är jag i vecka 26+3 (graviditetsvecka 27).


Nu var det några veckor sen jag skrev här. Har inte haft ork att skriva. Sjukgymnasten har gjort en ordentlig undersökning av mig och konstaterat att jag har fått graviditetsrelaterade bäckenbesvär, även kallad foglossning. Klarade tyvärr inte av den ”lätta” vattengympan, som jag nämnde i tidigare inlägg att jag skulle prova på. Fick en massa ont och var tvungen att stanna hemma från jobbet i två dagar.


Har även blivit instruerad hur jag kan styrketräna på gymmet hos sjukgymnasten. Fick ont av det oxå, och har bara kunnat gå en gång. Var till läkaren som förlängde min sjukskrivning ytterligare en månad. Jag hoppades att jag skulle kunna fortsätta att jobba 75%, men sen förra helgen har jag fått mer ont och har varit tvungen att sjukskriva mig helt och hållet både måndag, onsdag och torsdag. Ringde läkaren i förrgår och bad henne skriva ett nytt sjukintyg. Nu ska jag gå ner i arbetstid ytterligare och prova på att jobba halvtid.


Jag har ont i ländryggen, rumpan/sätet, höfterna och på framsidan nedanför magen. Runt hela kroppen, kort sagt. Igår när jag körde till jobbet strålade smärtan ner i benet, så det gjorde ont när jag tryckte ner gaspedalen. Jag stapplar fram och går som en sengångare. Det gör ont när jag går, när jag sitter och det är jättsvårt att finna någon sovställning som inte gör ont. Bullar upp med en kudde under benen, en under magen och en som ska stötta bakom ryggen, allt enligt direktiv från sjukgymnasten och från infotext på nätet. Jag undviker att gå i trappor, försöker att hålla ihop benen när jag tar mig upp från liggande sidoläge i sängen, sitter inte med korsade ben, sitter ner och tar på mig strumpor och skor..


Både min barnmorska och min läkare har sagt till mig att det är ok att ta normal vuxendos av Alvedon. Jag försöker ändå att ta så lite smärtstillande som möjligt OM utifall att fostret påverkas på något sätt. Men 2-4 vanliga tabletter om dagen blir det ändå dessvärre. Får max ta 8 per dygn. Alvedonen lindrar värken en del iallafall. Man kan ju se det som så, att barnet kanske inte mår så bra om mamman har ont och blir deprimerad heller, så då tar jag ändå värktabletter för att känna mig bättre.


Hittills har det inte varit någon angenäm upplevelse att vara gravid. Första tredjedelen av graviditeten mådde jag illa och var supertrött, andra tredjedelen kände jag av mina tre myom som tryckte, spände och molvärkte. Nu har jag kommit in i graviditetens sista tredjedel och nu har foglossningen gjort sig gällande.


Jag är så tacksam över att jag har en så förstående och hjälpsam sambo. Han sköter nästan om alla hushållssysslor numera och han frågar flera gånger om dagen hur det är med mig. Kan inte vara lätt för honom heller att se på hur hans flickvän lider.


Så där ja, nu har min käre pluttpojke i magen vaknat. Han sprattlar, sparkar och krumbuktar sig. Precis som om att han vill kalla på uppmärksamhet. När man sen lägger handen på magen så lugnar han sig. Tänka sig, han har blivit så stor nu. Enligt info om min nuvarande graviditetsvecka så ska Nisse ha blivit ca 35 cm lång och väga runt ett kilo. Tänk, lika mycket som ett mjölkpaket. Hans ögon är nästan färdigutvecklade och han har börjat öppna dom.


”Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja det allt större fostret. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen. Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser. ”

(info från www.blimamma.se)


Nu har vi köpt Nisses barnvagn! En marinblå Brio-vagn. Fann ett kanonerbjudande hos en nätbutik vilket innebar att vi gav totalt 7862 kr för ligg/sittvagn, ett babyskydd till bilen och två basenheter som vi ska placera en vardera i våra bilar vilket gör att det blir lätt att förflytta babyskyddet mellan bilarna. Helt otroligt vilken service det var på beställningen. Jag beställde allting från Kungälv via nätet på söndagsförmiddagen och på tisdag vid lunch fick jag sms-avisering att paketen hade kommit till utlämningsstället hemma. Själva vagnen, som ska kunna användas till Nisse i tre år, kostade 5774 kr. Här är foton på vagnen:


       


Så här ser babyskyddet ut:


 


Babyshopen på nätet skickade även med dessa två saker gratis:

   


Det är verkligen svårt att inte köpa för mycket till lille Nisse. Det är ju så roligt vettja. Här är ytterligare några inköp..

   


Denna spjälsängsmobil/speldosa har  vi fått överta gratis från en kompis till Jörgen:

 

...och även denna amningskudde med Muminmotiv:

 


Vi har även börjat diskutera och räkna på hur vi ska lägga upp föräldraledigheten och vilket namn Nisse ska få. Namnfrågan verkar klurig. Vi har inte samma smak, jag och Jörgen. Och sen har vi efternamnet oxå.. Eftersom vi inte är gifta, så är inte det någon självklarhet heller. Jörgen har så vanligt efternamn tycker jag. Tycker att mitt är bättre. *smile*


Kramisar från Jenny

Av Jenny - 3 november 2012 18:10

Hej!


Många tankar snurrar runt i huvudet nu när man snart ska få sitt första barn. Vem kommer pojken bli lik? Kommer han mest att likna mig eller sin pappa? Han kommer iallafall helt säkert att få blå ögon, eftersom både jag och Jörgen är blåögda. Vi båda var ljushåriga som barn, men det är ju inte säkert att vår kille kommer att ärva hårfärgen. Han kan ju lika gärna bli brunhårig som min mamma till exempel? Oavsett hur han kommer att se ut, så vet jag redan att han kommer att bli världens sötaste gosse. *skrivet ur en mammas perspektiv*   


Här är jag ca 20 månader gammal...  





Av Jenny - 3 november 2012 13:15

Min Mormor


”Döden gör slut på ett liv, inte ett förhållande” Robert Benchley


Den meningen tycker jag är så fin och tänkvärd. Min kära mormor Asta somnade in den 9 januari i år, 2012. Tänkte skriva ett litet inlägg om henne och mina minnen.


 

Mormor Asta 050827


Min mormor var varm, trygg och omtänksam. Hon gav mig kärlek, ställde alltid upp och var alltid mån om att jag hade det bra. Hon kallade mig för sitt ”hjärtebarn”.


Hon var givmild men ändå ekonomisk, var generös med gåvor vid högtider men handlade alltid billigt till sig själv. Hon och hennes väninnor gjorde utflykter till affärer längre bort som hade extrapriser. Då fick dom umgås samtidigt som dom sparade pengar.


Kära mormor var en riktig husmor. Jag förknippar henne mycket med matlagning, bakning och handarbete. Minns med värme hennes underbara korvstroganoff, hennes goda plättar med hemmagjord jordgubbssylt och rotmos med fläsk för att nämna några rätter. Varje jul hade hon med sig sina roliga vita julkakor med färgglad kristyr, strassburgare med strössel på och året runt fyllde hon frysen med hembakta läckra kanelbullar som hon bjöd på när man kom på besök. När vi tittade på tv tillsammans satt hon allt som oftast med sin stickning eller virkning. Hon har tillverkat många fina dukar, sängöverkast och broderade tavlor. Även kläder, både till sig själv och till andra. Till och med mina dockor fick fina kläder.


Jag umgicks mycket med mormor som barn. Hon passade mig när min mamma jobbade. När vi inte träffades hördes vi per telefon varje vecka. Kommer alltid att minnas hennes skånska dialekt och speciella ord som kommer från hennes gamla hemtrakter i Skåne.


 

Jag och mormor 27 december 1978


Här är några andra minnen:


Hur hon ofta går runt i lägenheten med städrocken och städar och fejjar.


Hur hon sitter med huvudet fullt av papiljotter i sin speciella hårfön.


Hur hon varje jul fyller hela lägenheten med tomtar i alla dess former och storlekar. Hon brukade säga att hon hade ”tomtar på loftet”.


Hur hon gjorde saft-isglass och äggtoddy till mig.


Hon älskade att titta på Hem till Gården, Falcon Crest och Dallas. Och Doktor Brinkmann från serien Kliniken - han var ju så trevlig och sympatisk.


Varje dag gick hon på långa promenader, ensam eller med sina väninnor.


Hur hon satt på balkongen i sin baden-badenstol, omgiven av sina pelargoner, och nöp mig ibland med sina tår. Hon tyckte det var roligt att retas på skoj och skrattade gott när hon fick till ett riktigt tjyvnyp. På sitt äldreboende, där hon bodde dom sista åtta åren, fick personalen lekfulla daskar i baken av mormor.


 

Jag och mamma firar mormor som fyller 80 år 020830.


Jag har många fler minnen, men dom kanske jag berättar mer om en annan gång..


Det har gått några månader sedan mormor gick bort och jag vill gärna tro att hon befinner sig i ett underbart land tillsammans med min morfar, hennes bästa väninna Aina och andra nära och kära som redan har gått ur tiden. Nu mår hon gott, har inga krämpor eller bekymmer. Därifrån följer hon mitt liv och närhelst jag tänker på henne så känner jag hennes närhet.


Min mormor var den bästa mormorn i hela världen!


 

Tack för alla vackra minnen
tack för alla fina år
Du finns alltid vid min sida
vart hän min vandring går
Fast jag bara blott i drömmen
dina kramar nu kan få
är det du som ger mig värme
när min dag är grå

  

(Fin låttext från Streaplers)

 

 


Här är en av sångerna som spelades på mormors begravning, Fields of gold:

 


Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards