Direktlänk till inlägg 3 november 2012

Tack för alla vackra minnen..

Av Jenny - 3 november 2012 13:15

Min Mormor


”Döden gör slut på ett liv, inte ett förhållande” Robert Benchley


Den meningen tycker jag är så fin och tänkvärd. Min kära mormor Asta somnade in den 9 januari i år, 2012. Tänkte skriva ett litet inlägg om henne och mina minnen.


 

Mormor Asta 050827


Min mormor var varm, trygg och omtänksam. Hon gav mig kärlek, ställde alltid upp och var alltid mån om att jag hade det bra. Hon kallade mig för sitt ”hjärtebarn”.


Hon var givmild men ändå ekonomisk, var generös med gåvor vid högtider men handlade alltid billigt till sig själv. Hon och hennes väninnor gjorde utflykter till affärer längre bort som hade extrapriser. Då fick dom umgås samtidigt som dom sparade pengar.


Kära mormor var en riktig husmor. Jag förknippar henne mycket med matlagning, bakning och handarbete. Minns med värme hennes underbara korvstroganoff, hennes goda plättar med hemmagjord jordgubbssylt och rotmos med fläsk för att nämna några rätter. Varje jul hade hon med sig sina roliga vita julkakor med färgglad kristyr, strassburgare med strössel på och året runt fyllde hon frysen med hembakta läckra kanelbullar som hon bjöd på när man kom på besök. När vi tittade på tv tillsammans satt hon allt som oftast med sin stickning eller virkning. Hon har tillverkat många fina dukar, sängöverkast och broderade tavlor. Även kläder, både till sig själv och till andra. Till och med mina dockor fick fina kläder.


Jag umgicks mycket med mormor som barn. Hon passade mig när min mamma jobbade. När vi inte träffades hördes vi per telefon varje vecka. Kommer alltid att minnas hennes skånska dialekt och speciella ord som kommer från hennes gamla hemtrakter i Skåne.


 

Jag och mormor 27 december 1978


Här är några andra minnen:


Hur hon ofta går runt i lägenheten med städrocken och städar och fejjar.


Hur hon sitter med huvudet fullt av papiljotter i sin speciella hårfön.


Hur hon varje jul fyller hela lägenheten med tomtar i alla dess former och storlekar. Hon brukade säga att hon hade ”tomtar på loftet”.


Hur hon gjorde saft-isglass och äggtoddy till mig.


Hon älskade att titta på Hem till Gården, Falcon Crest och Dallas. Och Doktor Brinkmann från serien Kliniken - han var ju så trevlig och sympatisk.


Varje dag gick hon på långa promenader, ensam eller med sina väninnor.


Hur hon satt på balkongen i sin baden-badenstol, omgiven av sina pelargoner, och nöp mig ibland med sina tår. Hon tyckte det var roligt att retas på skoj och skrattade gott när hon fick till ett riktigt tjyvnyp. På sitt äldreboende, där hon bodde dom sista åtta åren, fick personalen lekfulla daskar i baken av mormor.


 

Jag och mamma firar mormor som fyller 80 år 020830.


Jag har många fler minnen, men dom kanske jag berättar mer om en annan gång..


Det har gått några månader sedan mormor gick bort och jag vill gärna tro att hon befinner sig i ett underbart land tillsammans med min morfar, hennes bästa väninna Aina och andra nära och kära som redan har gått ur tiden. Nu mår hon gott, har inga krämpor eller bekymmer. Därifrån följer hon mitt liv och närhelst jag tänker på henne så känner jag hennes närhet.


Min mormor var den bästa mormorn i hela världen!


 

Tack för alla vackra minnen
tack för alla fina år
Du finns alltid vid min sida
vart hän min vandring går
Fast jag bara blott i drömmen
dina kramar nu kan få
är det du som ger mig värme
när min dag är grå

  

(Fin låttext från Streaplers)

 

 


Här är en av sångerna som spelades på mormors begravning, Fields of gold:

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 3 juni 2014 20:48

Hellou!   Nu har Erik hunnit bli 15 månader och jag mår toppen! Har gått ner alla 18 gravkilon plus några extra kilon och alla fysiska och psykiska besvär är borta. Jippey!   Erik väger 12 kg och är 80 cm lång. Världens snällaste unge är han....

Av Jenny - 8 mars 2014 08:23

Hej!   Nu har Erik fyllt ett år! Stora killen kan inte gå själv ännu, men det är nog bara en tidsfråga innan han släpper taget och stapplar iväg på egen hand.   Han säger två ord: "den" och "där". Allting ska pekas på och så säger han den nä...

Av Jenny - 23 januari 2014 19:30

Hej!   Snart, om 22 dagar rättare bestämt, kommer min älskade son att fylla ett år. Ett år har gått sen mitt liv förändrades totalt och jag blev mamma. Det var jättetungt i början eftersom jag drabbades av förlossningsdepression. Idag hittade jag...

Av Jenny - 5 december 2013 10:35

Morsning korsning!   Holy macaroni vad snabbt tiden går och vad fort lillskrutten utvecklas. Ja, jag vet att jag skrev det även i mitt förra inlägg men så är det verkligen. Nästa vecka fyller min lille pojke tio månader. Han har upptäckt att geno...

Av Jenny - 23 november 2013 16:51

Hellou!   Jag är ensam hemma just nu. Är tyvärr förkyld och har nackspärr. Även om det finns en del städande som jag skulle behöva göra, så är det bara att strunta i det och sitta ner och ta det lugnt. Klarar ju inte av att göra något när huvudet...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards