Direktlänk till inlägg 29 oktober 2009

Till Hudikmaran i en hundkoja!

Av Jenny - 29 oktober 2009 13:15


Helloouu everybody! Cool


Wohoo, vilken otroligt rolig premiär-mara i Hudik jag har fått uppleva! Är glad att jag kom iväg till slut även om det såg riktigt mörkt ut ett tag där i fredags..


Jag hade lyckats få tag på resesällskap via DM. Vilken tur att Maffian finns! Pelle ville följa med mig i min Renault Megané. Vi var båda lediga i fredags och hade bestämt att vi skulle komma iväg redan före lunch. Resonerade att det var skönt att komma upp i god tid och kunna ta det lite lugnt innan 7-timmarsdansen på kvällen. Tungan ute


Jag var verkligen på toppenhumör när jag hämtade upp Pelle i Kista. Vi kände inte varandra direkt så vi babblade på där om jobb och dans, m.m Rätt var det var hörde man "Flapp! Flapp!" från motorn. Oh-oh, vad var det för konstigt ljud? Det gick några minuter och sen började det "flappa" och låta konstigt som bara den. Förvånad Jag var tvungen att genast svänga in till kanten på E4:an. Med onda aningar gick jag ut och lyfte på motorhuven. Generatorremmen hade förvandlats till svarta långa krulliga spagettisar! Vi kunde dra ur allihop. Jahapp, vad skulle vi ta oss till nu? Det kändes verkligen som att vi stod helt galet till. Bredvid oss körde tunga lastbilar förbi så att hela bilen skakade. Obestämd


Fick lite dåligt samvete för Pelles skull att min bil hade gått sönder eftersom jag hade lovat honom skjuts. Men egentligen var det ju ingenting jag kunde rå för. Vi chansade och körde bilen till en rastplats tre kilometer bort. Pelle var lugn och cool och satte igång att ringa runt till olika verkstäder för att se om det fanns någon som kunde ta emot oss och byta generatorremmen. Det var inte lätt, däckbytartider som det är.. Skäms Till slut fick vi iallafall napp på en verkstad i Märsta som sa att dom hade tid för oss. Dom sa att det bara tar ca 20 minuter att byta remmen. Jippey! Glad 


Problemet var nu bara hur vi skulle ta oss dit.. Batteriet var ju såklart kopplad till den ofungerande generatorn.. Och styrservon hade ju lagt av.. Frågan var om vattenpumpen oxå var sammankopplad med generatorremmen? Skulle vi våga åka ut på E4:an igen? La bilen av på motorvägen kunde vi ju inte bogsera bilen utan var tvungna att ringa efter bärgare som kostar multum..


Vi chansade! Tungan ute Jag körde vidare till Uppsala (det fanns ingen avtagsväg före Uppsala) och tog en mindre slingerväg tillbaka mot Märsta. Hela tiden satt vi på helspänn. Kan ni fatta vilken tur vi hade! Vi lyckades köra dom fyra milen till verkstan utan några fadäser. Visst, jag fick spänna armmusklerna lite x-tra i rondellerna och kurvorna eftersom servon var kaputt och jag satt och huttrade eftersom värmen var avstängd för att spara på batteriet, men vi kom fram! *tummen upp* Tydligen var inte värmepumpen kopplad till den där remmen för temperaturmätaren visade samma temperatur som alltid. Glad


Kanonskönt var det att komma in i värmen må ni tro! Skrattande Vid det här laget var jag både frusen, kissnödig och vrålhungrig (hade bara ätit frukost tidigare). Klockan var nu 14 på dagen. Verkstads-snubben meddelade att dom inte hade någon rem hemma utan dom var tvungna att åka till Uppsala och hämta en sådan. *suck* Jag och Pelle gav oss ut på krubbjakt under tiden. Tills slut hittade vi en sunkig sylta med endast tre olika rätter på menyn. Inte världens godaste käk, men det slank ner i min stackars utsvultna mage iallafall. Flört 


Om ni tror att saken var biff nu så trodde ni fel. Väl tillbaka på verkstan fick vi reda på att generatorskivan hade spruckit och att man var tvungen att byta ut hela generatorn. Skrikandes 8400 spänn ville dom ha för det arbetet. Gulp! Jag såg för min inre syn hur mina stackars sedlar svävade bort i fjärran.. Guld i mun Nej, det måste finnas en annan lösning resonerade jag för mig själv. Fram med nallen och konsultera min bonuspappa. Han sa att vi kunde köpa en begagnad generator och så kunde han hjälpa mig att montera dit den. Glad Wonderful! Nu återstod bara att klura ut hur vi skulle komma till Hudik..


Alla som vi kände var redan på plats eller en bra bit på väg. Vi gick till OKQ8 som låg bredvid verkstan och frågade efter en hyrbil. Hade det inte varit för att Pelle var med så skulle jag nog avstått från att åka till Hudik vid detta laget. Det skulle ju uppenbarligen komma att bli en dyr historia för undertecknad. Skäms Men vi hyrde en liten hundkoja och stuvade in oss själva och vår packning i den. Nu äntligen var vi på väg igen! Eftersom jag råkar vara en grym förerska..förarinna.. chaufför menar jag(!) så flöt resten av resan på utan problems. Mitt andranamn är Queen of the Road. *fniss* FlörtTungan ute


Vi hade från början tänkt att vara uppe i Hudik vid 15-tiden, men nu gled vi in i receptionens lobby en kvart innan dansen började! Skorpan gäspade 18.45 med andra ord. Förvånad Ujuj, här var det snabba puckar som gällde. 19.20 anlände jag och min rumskamrat Emma till Folkets Hus, som så smidigt låg tvärs över vägen från vårt hotell. Jag tog en premiärdans och sedan styrde jag mina steg till kafeterian. Min middag bestod av en skink- och ostsmörgås. Jiihaa, nu var jag i form för Hudikmaran 2009!! CoolSkrattande 


Timmarna som sedan följde kantades av den ena underbara dansen efter den andra. Mmm! En massa favoritdanzers från när och fjärran var på plats. Om jag ska vara ärlig blev jag nog lite danskär.. I både den ena och andra. Oskyldig Hihi! Stämmer danskemin och det känns som om att man nästan blir ett på dansgolvet, ja då känns det som om att man svävar fram på små ulliga rosa dansmoln. *smile*


Lördagsdansen var minst lika underbar den! Tack alla godingar som förgyllde min första, men absolut inte sista, dansmara i Hudik. Kyss


OCH ett stort tack till Pelle för din hjälp och sällskap genom vårt lilla reseäventyr! Kram! Glad  


Nu är min generator och rem utbytt och bilen fungerar igen! :zzz Tack vare att jag beställde en begagnad generator och att min pappa hjälpte mig, så slutade notan på ca 2350 kr. En väldig skillnad mot om jag hade låtit verkstaden laga bilen för 8400 kr! Wohoo, vad underbart att bilen funkar igen! A happy ending med andra ord.


Ta hand om er alla vänner!


Kramzingar från Jenny 


Ps. När jag gick och la mig på nätterna efter dansen, kändes det som att kroppen fortfarande dansade. Haha, vilken crazy feeling. Ungefär som när man går av en båt och det känns som att marken fortfarande gungar. Det måste med andra ord innebära att man har dansat en hel del under dessa kvällar! Cool *ler stort* Ds


 
 
Ingen bild

Patrik

29 oktober 2009 19:56

Känner igen din dansupplevelse från motsvarande mara i Övik....o slutet gott allting gott med bilen, fast den kunde ju valt lämpligare tillfälle att lägga av på.
Mitt avgasrör brukar få sönder vid olämpliga tillfällen: en gång mitt på Essingeleden på väg till Mälarsalen och en gång dagen innan dansveckan på Öland startade...

 
Ingen bild

Jenny "Ladyhawke"

30 oktober 2009 14:14

Sicken otur du har haft, Patrik. :-S Jag har bara blivit ståendes en gång tidigare. Jag åkte själv hem efter en dans i Skultuna. Regnet öste ner och jag blir ståendes på E18 med en trasig kamrem.. :-o

Önskar dig en trevlig helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 3 juni 2014 20:48

Hellou!   Nu har Erik hunnit bli 15 månader och jag mår toppen! Har gått ner alla 18 gravkilon plus några extra kilon och alla fysiska och psykiska besvär är borta. Jippey!   Erik väger 12 kg och är 80 cm lång. Världens snällaste unge är han....

Av Jenny - 8 mars 2014 08:23

Hej!   Nu har Erik fyllt ett år! Stora killen kan inte gå själv ännu, men det är nog bara en tidsfråga innan han släpper taget och stapplar iväg på egen hand.   Han säger två ord: "den" och "där". Allting ska pekas på och så säger han den nä...

Av Jenny - 23 januari 2014 19:30

Hej!   Snart, om 22 dagar rättare bestämt, kommer min älskade son att fylla ett år. Ett år har gått sen mitt liv förändrades totalt och jag blev mamma. Det var jättetungt i början eftersom jag drabbades av förlossningsdepression. Idag hittade jag...

Av Jenny - 5 december 2013 10:35

Morsning korsning!   Holy macaroni vad snabbt tiden går och vad fort lillskrutten utvecklas. Ja, jag vet att jag skrev det även i mitt förra inlägg men så är det verkligen. Nästa vecka fyller min lille pojke tio månader. Han har upptäckt att geno...

Av Jenny - 23 november 2013 16:51

Hellou!   Jag är ensam hemma just nu. Är tyvärr förkyld och har nackspärr. Även om det finns en del städande som jag skulle behöva göra, så är det bara att strunta i det och sitta ner och ta det lugnt. Klarar ju inte av att göra något när huvudet...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards