Direktlänk till inlägg 5 december 2008

Töntstämpeln på dansband börjar försvinna..

Av Jenny - 5 december 2008 14:25


Tjillevippen!


”Uppmärksamheten i media är på väg att tvätta bort töntstämpeln på dansbanden.”

Så står det i senaste numret av lokaltidningen ”Mitt i Södra Roslagen” här hemma. Tjohoo, det vore ju perfa om det stämmer! Jag har gått ut titt som tätt och dansat till dansband i snart 12 år nu. Det är enligt mig ett av de roligaste fritidsintressena man kan ha. Så här skriver man mer i lokaltidningen:

-------------------------------------------------------------------------------

Dansband har länge betraktats som lite töntiga.

-     Lite?! Dansbandsvärlden har betraktats som jättetöntig i väldigt många år. Men nu är det på väg att vända, det är ingen tvekan om det. Det började med ”Let´s Dance” på TV4. Trots att det inte var ett dansbandsprogram fick folk upp ögonen för dansen, säger Jan-Ludvig Liljesson som driver danspalatset Yesterday i Vallentuna.

Där är det dans varannan vecka. Mellan 300 och 400 personer, ibland ännu fler, tar sig då ut i obygden mellan Karby och Angarn för att röra på benen.

-     Vi märker att fler och fler yngre intresserar sig för dans. Tidigare hade vi även band som riktade sig till en lite äldre publik. Vi har slutat med det, istället riktar vi oss till folk mellan 25 och 45 år, det är där publiken finns, säger Jan-Ludvig Liljesson.

Intresset märks även utanför Vallentunas gränser. I somras slog Svenska dansbandsveckan i Malung publikrekord med nästan 39 000 besökare och i mitten av november lockade Dansdax i Scandinavium över 4500 gäster. På nätet vimlar det av dansbandssidor.

En förklaring till dansbandsboomen är uppmärksamheten i media. Från att, enligt Jan-Ludvig Liljesson, mer eller mindre ha ignorerats av radio och tv i flera år sänder nu P4 Dans och SVT visar ”Dansbandskampen” på bästa sändningstid på lördagar.

-     Dansbandskampen är bra. Scotts som är med och tävlar kommer hit den 19 december. Då ska det bli kul att se hur mycket folk som kommer.

En av Yesterdays stammisar är Cathrin Norrman. När hon inte dansar på helgkvällarna går hon på buggkurs där.

-     Det är kul med de lite yngre banden. De spelar moderna covers, inte de gamla tråkiga dansbandslåtarna.

Enligt Cathrin Norrman har dansbandspubliken en fördel gentemot krogpubliken: den är nykter.

-     Om man möter någon här som har en öl i handen är det nästan så att man går åt ett annat håll, i alla fall om det är någon man inte känner.

Nyktra eller inte, fortfarande dras dansarna med ett klassiskt problem.

       -    Det är alltid brist på killar. Fast jag förstår inte varför, att dansa är ju världens bästa sätt att träffa tjejer på, säger Jan-Ludvig Liljesson.


-------------------------------------------------------------------------------------------


Åh, det glädjer mig att läsa detta. Jag har skrivit om mitt dansintresse tidigare i min blogg (läs inlägget den 17 augusti). Att dansa är ett ypperligt sätt att komma ut och träffa trevligt folk. Dansfolket är generellt ett väldigt socialt släkte. Och som inte det vore nog så får man jättebra motion. Jag tänker inte ens på att jag motionerar när jag dansar. Jag blir så uppslukad av själva dansen, bandet som spelar och den jag dansar med. :-D


Imorgon, lördag, sänder de ytterligare ett program av Dansbandskampen på Kanal 1 klockan 20. Då ska mitt favoritband Zlips vara med och tävla. Det ska bli väldigt spännande! Jag har varit hemma från jobbet här i två dagar pga förkylning och hosta. Skulle egentligen åkt på en glöggfest imorgon kväll, men nu blir det till att bädda ner sig i soffan och titta på Dansbandskampen istället. Banden som medverkar imorgon har valt riktigt bra låtar att tävla med:


Band: Zlips

Låt: Rehab

Orginalartist: Amy Winehouse

   

Band: Jonas Näslund & Jive

Låt: Every Breath You Take  

Orginalartist: Police 


Band: Shake

Låt: Mercy

Orginalartist: Duffy 


Band: Scotts

Låt: It Must Have Been Love  

Orginalartist: Roxette 


Band: Larz Kristerz

Låt: Hey Ya!

Orginalartist: Outcast


Om ni tycker lika bra om Zlips som jag gör så kan ni, om ni vill, rösta på dom under programmets gång på dessa telefonnummer: 099-230 01 eller 099-320 01. Shake och Scotts är ju också två bra band. Dom brukar jag också ofta dansa till. :-P Jag hoppas att jag inte har gjort bort mig, men jag har slagit vad med en kompis om en pizza eller en hamburgermeny: Om Lars-Kristerz åker ut vinner jag, om de inte åker ut så förlorar jag.. Spänningen är oliiidlig. Haha! ;-D


Här kan ni se ett uppträdande med Zlips från programmet Go' kväll från februari tidigare i år:



 
 
Ingen bild

Patrik

5 december 2008 20:03

!! Det höll på att skrämma livet av mig när "Burning Love" stte igång m full volym på dator.
Deltar i dansbandskampen imorgon . Lovar att vinka på dig :-)

 
Ingen bild

Jenny "Ladyhawke"

5 december 2008 21:26

Åh, vad roligt! Min flitigaste kommentator/kommentatör/kommenterare (vad heter det?) är tebax! Alltid roligt att få ngn kommentar på det man skriver, även om det bara är nga ord. Tack Patrik! Det var inte meningen att skrämma dig med låten. Den sätts igång automatiskt tydligen.. Ingenting som jag har ställt in. Men sämre bakgrundsmusik vid bloggläsning än denna låt finns det säkert, eller hur? *smile* ;-D

 
Ingen bild

Patrik

5 december 2008 22:02

Lägg gärna in mer musik ( Blender, Zlips o Scotts är mina favvisar ) :-)

 
Ingen bild

Jenny "Ladyhawke"

6 december 2008 00:41

Hm.. jag har kommit fram till att jag måste ta bort "Burning Love" från detta inlägg. Det visar sig att den hoppar ju igång automatiskt vartenda gång man loggar in på bloggen. Även fast jag skriver inlägg efteråt. Så jag får lägga in en videosnutt med Zlips istället. Håll till godo. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 3 juni 2014 20:48

Hellou!   Nu har Erik hunnit bli 15 månader och jag mår toppen! Har gått ner alla 18 gravkilon plus några extra kilon och alla fysiska och psykiska besvär är borta. Jippey!   Erik väger 12 kg och är 80 cm lång. Världens snällaste unge är han....

Av Jenny - 8 mars 2014 08:23

Hej!   Nu har Erik fyllt ett år! Stora killen kan inte gå själv ännu, men det är nog bara en tidsfråga innan han släpper taget och stapplar iväg på egen hand.   Han säger två ord: "den" och "där". Allting ska pekas på och så säger han den nä...

Av Jenny - 23 januari 2014 19:30

Hej!   Snart, om 22 dagar rättare bestämt, kommer min älskade son att fylla ett år. Ett år har gått sen mitt liv förändrades totalt och jag blev mamma. Det var jättetungt i början eftersom jag drabbades av förlossningsdepression. Idag hittade jag...

Av Jenny - 5 december 2013 10:35

Morsning korsning!   Holy macaroni vad snabbt tiden går och vad fort lillskrutten utvecklas. Ja, jag vet att jag skrev det även i mitt förra inlägg men så är det verkligen. Nästa vecka fyller min lille pojke tio månader. Han har upptäckt att geno...

Av Jenny - 23 november 2013 16:51

Hellou!   Jag är ensam hemma just nu. Är tyvärr förkyld och har nackspärr. Även om det finns en del städande som jag skulle behöva göra, så är det bara att strunta i det och sitta ner och ta det lugnt. Klarar ju inte av att göra något när huvudet...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards