Direktlänk till inlägg 21 december 2008

Några tankar om mitt liv..

Av Jenny - 21 december 2008 18:33


"Vi ska försöka leva här och nu och njuta av det lilla, för de människor som fått ut mest av livet är inte de som levt ett sekel, utan de som levt varje minut. Det är ju inte det lättaste, men något som alla borde eftersträva.



Vi har ju så lätt för att gnälla på småsaker, istället för att tänka på hur bra vi har det. Kan man vara glad åt lite, har man mycket att vara glad åt. Man är ju inte fattig för att man äger lite, utan för att man saknar mycket. Om man tänker i dessa banor istället, så kanske man värderar livet på ett annat sätt!



Det är samma sak när det gäller att våga sig på något nytt. Det krävs mer mod för att ge sig iväg än för att stanna, om du tänker för länge på nästa steg kommer du att tillbringa resten av livet på ett ben. Om man inte trivs med sin tillvaro, så måste man försöka ta det där steget!"


 

Jag kan inte ta åt mig äran för dessa kloka ord, men jag tycker att det ligger mycket i det som står här ovan. Jag vet inte om ni brukar stanna upp och tänka på det, men jag är så glad och lycklig över att jag har mina släktingar och mina vänner. Och nu har jag även träffat en fin kille som jag ser fram emot att umgås mer med. För mig är det vad livet går ut på, att få vara rik på kärlek och gemenskap. Det är vad jag kallar ett liv i lyx. Jag behöver ingen stor förmögenhet. Jag vill inte vara någon karriärist och jobba till sent på kvällarna..


För mig är det livskvalité att få somna och vakna upp med den jag älskar vid min sida, kunna lyfta luren och ringa till min kära mamma och prata om allt och inget.. Eller prata minnen med en gammal vän över ett glas vin.. Något som jag oxå längtar mycket efter är att få bilda familj. Barn är en pusselbit i mitt liv som fortfarande inte har kommit på plats. Men var sak har sin tid. Nu får man passa på att njuta av att kunna göra såna saker som man inte kan göra lika lätt när man har barn.. Man kanske inte kan ha sex på matbordet lika lätt till exempel. Tihi!


Annat som jag uppskattar mycket är att få vara nära naturen. Gå på promenader i skogen eller gå på en strand.. Eller mysa framför en öppen spis.. Titta ut över det öppna landskapet och känna mig hänförd över hur vacker vår jord är. Det är dessa enkla saker i livet som jag hämtar styrka i. Att få uppleva allt detta gör mig så sprudlande glad och fenomenalt lycklig.


Vi värderar våra liv på olika sätt. Så är det ju. Jag trivs inte riktigt med mitt liv som jag har det just nu. Jag trivs inte i Stockholm. Varje dag när jag åker in till stora staden känner jag mig som en fånge.. Det är som att man inte kan andas ordentligt. Känner mig som en robot i en värld med en massa andra robotar. Man står i tunnelbanan och på bussarna och trängs. Alla hastar fram för att komma från punkt A till punkt B. Ett annat scenario är att tillbringa en massa tid i bilköer tillsammans med en massa andra bilister. Tillsammans lyckas vi spy ut en massa avgaser och tiden bara går.. 


 

Alla är vi olika som sagt. En del passar bättre i storstaden än vad lilla jag gör. Jag tänker speciellt på dom sista raderna som ni kunde läsa här uppe: Det krävs mer mod för att ge sig iväg än för att stanna, om du tänker för länge på nästa steg kommer du att tillbringa resten av livet på ett ben. Om man inte trivs med sin tillvaro, så måste man försöka ta det där steget..


Jag tror att det finns en mening med allt. Eller jag hoppas iallafall det. Återstår att se om jag är en modig tjej som vågar följa mina drömmar. Ibland känner jag mig liten och rädd, men jag vet att innerst inne har jag styrka som en tiger. Iallafall en liten snäll tiger som tror på att allt kommer att ordna sig till slut. ;-)


Nu ska jag titta på dvd-filmen Kung Fu Panda som jag har hyrt. Det är en animerad film från skaparna av Shreck och Madagaskar. Ni som har följt min blogg vet att jag är barnsligt förtjust i animerade filmer. *smile*


Ha en trevlig fortsättning på kvällen! Och vet ni vad!? Imorgon är det dan', före dan', före dopparedan'!!! Jippeeey! :-D






 
 
Ingen bild

Patrik

21 december 2008 21:54

Mycket klokt och bra skrivet.
Livet går upp och ner, en del kan man påverka, en del inte. Ibland känns det skönt att gå i samma spår, ibland förändrar man mycket.

Sluta inte leva bara för att inte alla pusselbitarna fallit på plats. Gör det som faller in. Våga vara ute på djupt vatten ibland. Fundera på hur DU vill ha det och inte hur andra säger att du bör ha det.
Livet går upp och ner. Ta vara på uppgångarna och dra nytta av dem vid nergångar.
Låt aldrig gårdagens besvikelser överskugga morgondagens drömmar.
Vänner är mycket viktigt, ta vara på dem, vårda dem. Framgång skapar vänner men motgång prövar dem.

Ha en fin måndag...nu går det mot ljusare tider....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 3 juni 2014 20:48

Hellou!   Nu har Erik hunnit bli 15 månader och jag mår toppen! Har gått ner alla 18 gravkilon plus några extra kilon och alla fysiska och psykiska besvär är borta. Jippey!   Erik väger 12 kg och är 80 cm lång. Världens snällaste unge är han....

Av Jenny - 8 mars 2014 08:23

Hej!   Nu har Erik fyllt ett år! Stora killen kan inte gå själv ännu, men det är nog bara en tidsfråga innan han släpper taget och stapplar iväg på egen hand.   Han säger två ord: "den" och "där". Allting ska pekas på och så säger han den nä...

Av Jenny - 23 januari 2014 19:30

Hej!   Snart, om 22 dagar rättare bestämt, kommer min älskade son att fylla ett år. Ett år har gått sen mitt liv förändrades totalt och jag blev mamma. Det var jättetungt i början eftersom jag drabbades av förlossningsdepression. Idag hittade jag...

Av Jenny - 5 december 2013 10:35

Morsning korsning!   Holy macaroni vad snabbt tiden går och vad fort lillskrutten utvecklas. Ja, jag vet att jag skrev det även i mitt förra inlägg men så är det verkligen. Nästa vecka fyller min lille pojke tio månader. Han har upptäckt att geno...

Av Jenny - 23 november 2013 16:51

Hellou!   Jag är ensam hemma just nu. Är tyvärr förkyld och har nackspärr. Även om det finns en del städande som jag skulle behöva göra, så är det bara att strunta i det och sitta ner och ta det lugnt. Klarar ju inte av att göra något när huvudet...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards