Direktlänk till inlägg 22 december 2008

En ensam jul..

Av Jenny - 22 december 2008 22:31


I övermorgon är det julafton! Hur upplever du julen? Själv tycker jag att julen är en fin tradition. Kan dock inte låta bli att känna mig lite vemodig.. Jag drömmer om att få uppleva en jul med många människor omkring mig. Okej, inte hur många som helst kanske, men åtminstone 10-15 stycken..


När jag var liten var vi fem stycken som firade jul tillsammans. Det var jag, mamma, min bonuspappa, mormor och min bonusfarmor. När jag sen fyllde 14 separerade mamma och min bonuspappa och sen dess har vi bara varit tre stycken som firar: jag, mamma och mormor. I år blir första julen som mormor inte kommer att vara med oss. Hon har blivit sjuk lagom till jul. Stackaren! Eftersom hon är dement, så har hon inte så bra koll på att det är julafton.. Tur är kanske det med tanke på att hon är sjuk nu.


Det blir således en julafton för två. Jag och mamma ska äta julmat, dricka nubbe och sjunga nubbevisor, titta på Kalle och öppna paket. Vi kommer att ha det bra tillsammans. Men jag längtar tills jag får egna barn och vi blir några fler på julen. Julen är ju en gemenskapens högtid. Mina tankar går till dom som inte ens har en mamma att fira julen med..


Jag önskar ALLA en fin och mysig jul. :-)


Kram!



       

 
 
Linda

Linda

22 december 2008 23:42

GOD JUL!
Hoppas att ni får en trevlig jul ändå :)

Måste vara hemskt att fira ensam, man får vara glad över de man firar med.

http://LindaDelicious.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Patrik

23 december 2008 00:09

Julen är en fin högtid och gör sig ännu mer påminde om det vore snö...
När jag gick på låg- o mellanstadiet hade vi lussefireande med lussetåg o allt (jag var stjärngosse). Då kom man verkligen i stämning. Vi gick på adventsgudstjänst.
Nu är lucia som en vanlig dag och man jobbar.
Julen gjorde sig mer påmind förr, när man gick i skolan o gjorde julpynt o pysslade. På jobbet är det bara en o annan ljusstake som finns.
Hemma har vi alltid haft mycket julpynt, så det har verkligen känts jul-likt. Försöker återskapa detta. Förr var det mer släkt inblandade under jul (Morfar, mormor, farfar etc ). Nu när dessa är borta är det bara jag + mina föräldrar sedan flera år tilbaka. Äter alltid lutfisk o gröt på julafton.
Förr var vi inne hos grannen på julafton. Då var deras barnbarn där och flera generationer o åldrar, åt julmat , och jag var tomte. Kändes mysigt.
Vill också att det ska vara flera personer och det skulle vara mysigt m egen familj.
Tankarna går givetvis till dem som sitter ensamma på en sån stor familjehögtid.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 3 juni 2014 20:48

Hellou!   Nu har Erik hunnit bli 15 månader och jag mår toppen! Har gått ner alla 18 gravkilon plus några extra kilon och alla fysiska och psykiska besvär är borta. Jippey!   Erik väger 12 kg och är 80 cm lång. Världens snällaste unge är han....

Av Jenny - 8 mars 2014 08:23

Hej!   Nu har Erik fyllt ett år! Stora killen kan inte gå själv ännu, men det är nog bara en tidsfråga innan han släpper taget och stapplar iväg på egen hand.   Han säger två ord: "den" och "där". Allting ska pekas på och så säger han den nä...

Av Jenny - 23 januari 2014 19:30

Hej!   Snart, om 22 dagar rättare bestämt, kommer min älskade son att fylla ett år. Ett år har gått sen mitt liv förändrades totalt och jag blev mamma. Det var jättetungt i början eftersom jag drabbades av förlossningsdepression. Idag hittade jag...

Av Jenny - 5 december 2013 10:35

Morsning korsning!   Holy macaroni vad snabbt tiden går och vad fort lillskrutten utvecklas. Ja, jag vet att jag skrev det även i mitt förra inlägg men så är det verkligen. Nästa vecka fyller min lille pojke tio månader. Han har upptäckt att geno...

Av Jenny - 23 november 2013 16:51

Hellou!   Jag är ensam hemma just nu. Är tyvärr förkyld och har nackspärr. Även om det finns en del städande som jag skulle behöva göra, så är det bara att strunta i det och sitta ner och ta det lugnt. Klarar ju inte av att göra något när huvudet...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards