Direktlänk till inlägg 20 augusti 2009

Dansbandsveckan i Malung (Del 3)

Av Jenny - 20 augusti 2009 11:30



Tjingelingelingeling!


Här kommer det tredje och sista blogginlägget om den roliga dansveckan i Malung!


Jag och Mia gjorde en bra investering under Malungsveckan. Vi hyrde en cykel i sportaffären. Nu kanske ni tycker att det var snålt att bara hyra en cykel då vi ju var två stycken? Men det var så fiffigt att vi även fick låna värdinnans cykel, vars hus vi bodde i. Som jag skrev i mitt förra inlägg om Malung, så var mina fötter inte i den bästa formen efter allt dansande. Det kändes såå lyxigt att kunna sätta sig på cykeln och slippa gå. :-P Det är ju riktigt kul att cykla vettja! Bara svänga benet över sadeln, sätta sig tillrätta och svischa gatorna fram med vinden fladdrande i håret. Härligt! Något som inte är lika härligt är när man råkar ha munnen öppen under cykelturen och en liten fluga råkar flyga in. Har ni varit med om det? Mjääeeuu, kan meddela att flugor smakar citron! Inte alltför äcklig smak, men jag försöker undvika att ha munnen öppen när jag trampar runt.. ;-P


Det är inte alltför ofta jag kommer mig för att cykla. Trist egentligen.. jag har ju en egen cykel, men den står i min mammas förråd. Jag har ingenstans att göra av cykeln hemma hos mig. Jag tog hem min cykel förra sommaren, men då fick jag ha den ståendes i vardagsrummet i min lägenhet. Snyggare inredningsdetalj/möbel har jag sett om man säger så. Fast den funkade ju att använda som torkställning åt kläderna. Nää, som ni märker så var det ingen hit att ha the bike in the livingroom.. :-I


Tjohoo vad det trampas!


I princip varje dag under Malungsveckan begav sig jag och Mia till Grönlandsparken som ligger mitt i centrala Malung. Här showade dansbanden för fullt eftermiddagarna igenom. Vi hade för det mesta tur med vädret. På förmiddagarna regnade det vart och varannan dag, men sen efter lunch blev arrangörerna och publiken bönhörda, för då sprack det upp och solen gassade så skönt. :-D


Ujujujuj, ni skulle ha varit med på torsdagen, kära vänner! Ett stooort folkhav mötte mig och Mia när vi kom gåendes till Grönlandsparken med våra brassestolar i händerna. Vi banade oss fram bland alla people och lyckades hitta en ledig liten plätt på gräset framme vid scenen. Tror bestämt att det var den enda lediga plätten på flera tusentals kvadratmeter. Titta bara hur packat det var:


Det var en underbar stämning! Konferenciern sa att det var publikrekord! Ca 5000 pers! Vet ni varför det kom så mycket folk? Jo, in på scenen kom dom åttaåriga Malungspojkarna Emil Olsson, Lukas Halvarsson, Edvin Lindstrand, Leo Böris och David Hedin som börjar mima till Larz Kristerz låt Carina. Publiken började genast klappa händerna och jubla. :-)

" - Det var lite läskigt i början men sedan var det jättekul, säger Lukas. Tidigare har vi spelat på dagis, men där var det lite färre folk." Så sa Lukas till Dalarnas Tidningar efter konserten.



Efter att pojkarna spelat klart låten och lämnat scenen kommer så bandet in som har dragit all denna publik. Bandet som vann musikpriset Guldklaven för både Årets Dansband och Årets Låt (Carina). Meine damen und herren: LARZ KRISTERZ!


LK bjöd på en trevlig show och framförde bl.a låtarna Carina, Last Date och Purple Rain. Publiken var verkligen på G och klappade händerna så att det stod härliga till. :-D Själv tyckte jag att det var kul att se LK i verkligheten för första gången.



När LK:s show var slut kom bandet Drifters in på scen. Det var omöjligt att känna igen dom. :-o Killarna hade klätt ut sig till tjejer och sångerskan till en slags kopia av Elvis. Dom såg riktigt skrattretande ut!


Drifters bjöd på sig själva och spelade några gamla covers. Sen ropade dom upp konferenciern på scenen. Han fick ett paket med kläder som han skulle sätta på sig. Haha, han såg ju bara för komisk ut när han lite tafatt kom ut på scenen igen. Looki, looki:


Sen tog Drifters fram en liten rund barnpool och placerade på scenen. Rätt var det var dök en riktig brandbil upp och ut hoppade en brandman med slangen i högsta hugg! Förväntningarna höjdes när han började fylla på poolen uppe på scenen. När påfyllandet var klart avlägsnade sig brandmannen. Ni kan nästa ana vad som hände härnäst. Jodå, konferenciern, som för övrigt hette Tur Åke Lindkvist, blev uppmanad att hoppa i den lilla poolen. Sagt och gjort, under livligt påhejjande från publiken satte sig den äldre herren med kanske världens fulaste baddräkt pladask i det blöta så att vattnet stänkte på folket runtomkring. Alla garvade så hjärtligt. Bandet började spela Itsy Bitsy Tiny Winy Yellow Polka Dot Bikini. Tur-Åke såg ut att trivas riktigt bra i poolen med sin badring och badboll. Haha! Vilket upptåg. :-P



Ja, många konserter och framträdande tittade vi som sagt på under veckan. Då och då blev vi uppbjudna och tog oss en liten svängom på den lilla mini-dansbanan bredvid scenen.


Två dagar var vädret x-tra fint. Då tog vi bilen bort till Bullsjöns Camping som ligger vid Dalälven, i utkanten av Malung. Det var för övrigt denna camping som jag campade på under förra årets dansbandsvecka. Hua, vad jag frös då på nätterna. Det var svinkallt! :-S


Så här såg det ut på stranden.


Här har jag det skönt i solen minsann. :-)


En hel del kosing gick åt till alla restaurangbesök. Två kvällar åt vi mat hemma i huset, men dom övriga kvällarna var vi flitiga besökare på restaurangerna i Malung. Speciellt restaurangen La Scala var uppskattad av oss. Om jag inte missminner mig åt vi där hela tre kvällar. Om ni någon gång skulle ha vägarna förbi Malung så rekommenderar jag er att beställa deras Filé Mignon Black & White. Riktigt smaskens! :-)



Jag dansade sex danskvällar av sju. På torsdagen var jag hemma och tog det lugnt. Under torsdagen blev det även massinvasion i vårt hus. Ca 20 pers från olika delar av landet flyttade in. Dom kom bl.a från Umeå, Hudik och Mora. Hela huset förvandlades till ett stort kollektiv. Men det var bara trevligt! Dock fanns det bara ett badrum med dusch i huset.. Hihi, den där duschen gick verkligen i ett. Jag och Mia var tvugna att lämna vår fina bröllopssvit, för den var sedan tidigare bokad av några andra som skulle komma denna torsdag. Vi tog således vårt pick och pack och flyttade ut till den stora uthuslängan på gården. Vårt nya rum var inte alls lika flashigt som det förra, men det dög alldeles utmärkt ändå, trots lysrörsbelysning och fällsängar. ;-) Vi roade oss bland annat genom att ta in en stereo och poppa skön musik. Jag hittade en tennisboll som vi kastade till varandra i den avlåååånga korridoren. Man har väl barnasinnet kvar?! *smile*


En stor kram till Micke som höll mig sällskap över några cider på torsdagskvällen då jag inte var iväg och dansade. Vi satt i vardagsrummet, spelade musik och pratade förhållanden, kärlek, tjejer och killar. Det var trevligt. :-) När alla danzers kom tillbaka vid två på natten dukade vi fram fika och smörgåsar och så slog vi oss alla ner vid det stora matbordet i köket. Myyysigt var det. :-D


Denna Malungsvecka var den trevligaste hittills. *ler stort* Mycket dansande blev det! Avslutar det tredje och sista blogginlägget om Malung med några kort på artisterna och banden som uppträdde.


Må så gott allihopa! KRAAAM!


Här är två Scottar:


Sångerskan Melissa i Zlips:


Inte så mycket fylla på dansen, däremot kryllade det av vattenflaskor i alla möjliga färger och storlekar:



Bandet Blender poserar:



 
 
Ingen bild

Patrik

7 oktober 2009 11:37

Bättre sent än aldrig att kommentera :-)
Det verkar ju trevligt i Malung, fast det är ju dina upplevelser. Man borde åka dit någongång i livet.
Det verkas som värsta rockkonserten och LK har väl alla sina fans i närområdet. Annars var jag live och bevittnade (o dansade ) till dem på DBK förra året. Betraktar dem som vilket mogenband som helst. Tycker inte att de sticker ut på något sätt så att fastnar i mitt hjärta/hjärna.

Fin bild på Blender !!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 3 juni 2014 20:48

Hellou!   Nu har Erik hunnit bli 15 månader och jag mår toppen! Har gått ner alla 18 gravkilon plus några extra kilon och alla fysiska och psykiska besvär är borta. Jippey!   Erik väger 12 kg och är 80 cm lång. Världens snällaste unge är han....

Av Jenny - 8 mars 2014 08:23

Hej!   Nu har Erik fyllt ett år! Stora killen kan inte gå själv ännu, men det är nog bara en tidsfråga innan han släpper taget och stapplar iväg på egen hand.   Han säger två ord: "den" och "där". Allting ska pekas på och så säger han den nä...

Av Jenny - 23 januari 2014 19:30

Hej!   Snart, om 22 dagar rättare bestämt, kommer min älskade son att fylla ett år. Ett år har gått sen mitt liv förändrades totalt och jag blev mamma. Det var jättetungt i början eftersom jag drabbades av förlossningsdepression. Idag hittade jag...

Av Jenny - 5 december 2013 10:35

Morsning korsning!   Holy macaroni vad snabbt tiden går och vad fort lillskrutten utvecklas. Ja, jag vet att jag skrev det även i mitt förra inlägg men så är det verkligen. Nästa vecka fyller min lille pojke tio månader. Han har upptäckt att geno...

Av Jenny - 23 november 2013 16:51

Hellou!   Jag är ensam hemma just nu. Är tyvärr förkyld och har nackspärr. Även om det finns en del städande som jag skulle behöva göra, så är det bara att strunta i det och sitta ner och ta det lugnt. Klarar ju inte av att göra något när huvudet...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards