Alla inlägg under december 2008

Av Jenny - 8 december 2008 14:58


Är ni beredda på lite äckligheter? Jag kan ju inte bara ha med gulliga kaninvideos och bilder på nallebjörnar och söta apkompisar i min blogg. Nä, nu ska ni få se en riktigt äckelpäckelbild! När jag såg denna bild första gången kunde jag inte låta bli att skrynkla ihop mitt nylle och göra värsta grimasen. Den ser ju så naturtrogen ut!! Hua säger jag bara!

Nu uppmanar jag alla: 


LAGA INTE MAT PÅ FYLLAN! :-O



Av Jenny - 7 december 2008 10:05


Guten Morgen!


Jag förlorade. Larz-Kristerz har visst rotat sig bland det svenska folket. Misstänker att i synnerhet den äldre generationen går igång på paljettskjortor och platådojjor. Telefonerna gick väl varma hos dom igår under röstningen kan jag tro. Men jag tycker inte att LK får töntstämpeln på dansband att försvinna. Om dansarrangörerna vill locka ut fler yngre människor på dans, så tror jag inte att det är så bra idé att boka LK.. Jag kan ha fel förstås.. Se bara på Torgny Molins. Dom har uppenbarligen gått hem hos den yngre generationen fast dom spelar hjärta-och-smärta-låtar. Själv är jag mer förtjust i covers på låtar som t.ex ligger på Trackslistan. Dom dansbanden jag åker och dansar till spelar låtar av exempelvis Ronan Keating, Robbie Williams, Michael Learns To Rock, Linda Bengtzing, Shania Twain och en massa sköna klassiker från 80-talet.


Ett band som dock är kvar i tävlingen OCH som garanterat kommer att dra yngre publik till sina spelningar är Scotts. Det är roligt att det har gått så bra för dom i Dansbandskampen och att dom har fått så mycket uppmärksamhet i media. Dock ringer en liten varningsklocka i mitt huvud. Tänk om effekten av kändisskapet blir densamma som för Arvingarna och Barbados? Min erfarenhet är att folket som ville dansa slutade upp att gå på deras spelningar av den anledningen att det gick helt enkelt inte att dansa längre. Dansgolvet fylldes av folk som stod och tittade på uppträdandet istället. På sin höjd stod dom och hoppade var och en på stället precis som på en konsert. Jag tycker att det kan vara trevligt att gå på konsert, men mitt hjärta brinner för dansen och det är vad jag helst vill göra när jag går på en dansbandsspelning.


Jaja, vi får väl se vad som händer och fötter i framtiden. Jag tycker hur som helst att SVT ska ha en STOR eloge för att dom lyfter fram dansbanden och dansfolket. Efter dansprogram som Let´s Dance och DBK (Dansbandskampen) har efterfrågan på danskurser ökat enormt, och dansbanorna runt om i vårt avlånga land fylls med fler och fler dansglada människor. Välkommen att prova på att shejka loss du med. Dina mungipor kommer garanterat att peka uppåt. I really recommend it! *smile*


Ja, Totte, jag förlorade vadet som sagt. Larz-Kristerz gick ju vidare. Ska bara se till att bli frisk först, så ska jag bjuda dig på en pizza eller en hamburgermeny. Vilken tur att jag inte är en dålig förlorare. Tihi! Det ska bli trevligt att käka tillsammans. :-) Nästa vecka tjingar jag på att få hålla på Larz Kristerz, och så får du, Totte, rösta på att dom åker ut.. Ja, vilken bra idé jag fick där. *fniss*


Nu över till något helt annat. När jag nu på morgonen tände det andra adventsljuset och åt min yoghurt och müsli (samtidigt som jag säkert nös 10 gånger!), så satt jag och tittade på Aftonbladets hemsida. Där läste jag ett så gulligt reportage som jag bara måste få visa för er. :-D Nu är min frukost uppäten och jag ska lägga mig och vila igen. Det är tråkigt att vara sjuk. Men det är ju inget man kan göra åt - tyvärr.


Grattis Zandra på födelsedagen idag!! Hoppas att du kommer att få en riktigt skön dag. Du ser väl till att ta det lugnt nu hoppas jag. Du måste lyssna på din kropps signaler. ;-) Klappa din mage från mig. En stor grattis-kram får du av mig! Tråkigt att jag inte kunde komma på din glöggfest igår. Jag hoppas att den blev lyckad. Undras hur dom där brownie-sarna med silverkulor smakade? Dom var säkert smaskiga! Du får ge mig receptet sen. :-)


Här är artikeln i dagens Aftonbladet:


De blev bästisar direkt.

Emily Bland kan ännu inte klättra i träd med nya kompisen Rishi.

Men de kan hitta på en massa andra hyss.

Den ettåriga orangutangen tydde sig genast till Emily Bland, 2, på djurcentret i Miami.

Sedan var flickan och orangutangen oskiljaktiga.

Under flera timmar lekte de tillsammans och hade bland annat en tebjudning i gräset. Emily hällde upp lite i koppen medan Rishi höll teskeden i sin lilla håriga hand.

De hann även med en tur i dockvagnen och en liten mysstund och annat skoj innan Emily skulle åka hem igen.


Barry Brand, 38, är fotograf och hade tagit med sin dotter när han skulle fotografera Rishi.

– Så fort vi kom dit märkte man vilken omedelbar kemi Rishi och Emily hade. De trivdes verkligen i varandras sällskap, säger han i Daily Mail.

Vänskapen kommer dock inte som en överraskning för Rishis skötare på The Institute of Greatly Endangered and Rare Species i Miami.

– Alla spädbarn kan komma överens och bland små barn tycks den där spärren mellan olika arter försvinna, säger Dr Bhagavan Antle.



Av Jenny - 6 december 2008 18:06


Ibland kan man nog kalla mig för envis. Jag har påpekat till några av mina nära och kära att dom ska lyssna till sin kropps signaler, och så gör jag uppenbarligen inte det själv. Hm, idag har jag ensam släpat flera julkartonger med julpynt. Jag trodde allvarligt att jag skulle svimma. Svetten rann om mig, det rann tårar från ögonen, jag nös gång på gång och då och då trodde jag att jag skulle svimma i trappan för jag blev alldeles yr. Det tog flera timmar innan jag ens orkade ta mig upp ur soffan för att hämta julgrejorna. Jag har ju en fin pirra som skulle ha funkat perfekt att använda, men den är trasig! Ena hjulet har lossnat på den och sen behövs däcken pumpas och jag har ingen pump. *suck* Får försöka fixa pirran vid något tillfälle..


Efter några vändor hade jag iallafall fått upp det mesta i lägenheten.. Det är bara julgranen och krubban som ligger kvar i bilen. Men dom hämtar jag senare. Orkar bara inte mer just nu.. :-o


Jag satte mig med hängande huvud vid köksbordet och knåpade ihop en ny adventsljusstake. Jag har tidigare haft mammas gamla vanliga traditionella ljusstake, men i år ville jag hitta på något annat. Jag blev nöjd med resultatet. Den kommer att göra sig bra på mitt köksbord. Ni kan se min nya stake här under (en mysig stake är alltid bra att ha. Haha!)  Min lilla nalle fick oxå vara med på bilden. :-)


För några år sedan gjorde jag en julbonad i korsstygn. Den kan ni oxå flukta på här under. ;-) Att pyssla och handarbeta är kuligt!


Supersnörvliga hälsningar från Jenny!


Av Jenny - 6 december 2008 10:32


Ni vet väl vad Skåne-pepparkakor är va? Det är såna där runda pepparkakor som är tjocka och mjuka. Har ni testat att doppa sådana pepparkakor i ett glas med mjölk någon gång? Det är bara så mumsigt om ni frågar mig. I really recommend it! :-P


Jag sitter just nu i soffan, äter pepparkakor med mjölk medans jag nyser, snörvlar och hostar om vartannat. Väntar på att jag ska få mer ork. Jag vill kunna sätta igång och dammsuga och sedan börja plocka fram julpyntet. Har fortfarande inte fått upp en enda liten julsak. Inte ens en adventljusstake.. Däremot är jag nästan klar med julklappshandlandet. Jag har totalt sex personer att handla till. Skönt att ha det avklarat, för ju närmare jul man kommer desto mer trängsel i affärerna. That´s a fact..


Tycker lite synd om mig själv som är sjuk.. Sicket elände. Förutom att jag är "sjuk"-sjuk, så är jag även "kram"-sjuk oxå.. Jag drömmer om Han där uppe. Alltså inte Gud alltså.. utan Han med stort H. Killen som gör mig varm inombords. Kommer inte ha möjlighet att träffa honom förrän efter jul. Tills dess får jag krama om min kudde istället.. Alla har vi våra substitut. Se bara på den här otroligt gulliga kaninen. Den kramar om sin lilla morot.. *fniss*


  

Av Jenny - 5 december 2008 23:23


Ni vet ju att en del människor aldrig växer upp.. Jag måste nog erkänna att jag är en av dom. Inte jämnt, men ibland kan jag vara barnslig. Det är skönt att kunna få släppa loss barnet inom sig ibland. Tihi! Livet innehåller så mycket allvar ändå, så jag tycker att det är underbart att ibland få koppla bort måstena, kunna gå ifrån vuxenrollen och bara vara mellan varven. Få skratta åt triviala saker, få stanna upp och njuta av det man faktiskt redan har i sin närhet och inte hela tiden tråna efter sånt man inte har.. Oj, nu blev jag visst djupsinnig. Men i dagens samhälle finns det väldigt mycket allvarligheter och oroligheter. Ta bara finanskrisen för att nämna ett exempel. Självklart ska man ta den på stort allvar. Och tänk på alla krig. Det är för j-vligt att folk inte kan hålla sams. Men jag tror aldrig att folk kommer att kunna hålla sams överallt. Nej, nu spårade jag in på alldeles för allvarliga tankegångar. Det var ju egentligen inte meningen.


För att återknyta till det jag skrev i början: Jag kan vara barnslig ibland. :-P Varför jag skrev så är för att jag har hyrt en barnfilm ikväll, eller ska man kanske kalla det för en familjefilm. Det är en animerad film som heter "Space Shimps".  


Våghalsen Ham III, med rymdblod i ådrorna, är barnbarn till Ham I, den första apan som vågade sig ut i rymden långt före människan. Tillsammans med den vrålsnygga och intelligenta Luna och den självupptagna Titan blir Ham utvald att delta i ett rymdäventyr som kommer att föra dem tvärs genom kosmos för att utreda om det finns intelligent liv därute.

Målet är en planet på andra sidan universum. Efter en mindre lyckad landning, som kan betecknas som en krasch, blir de strandsatta på en planet som styrs av en grym tyrann, Lord Zartog. Bortom all mänsklig hjälp tvingas de tre nu hålla samman och rädda planetens invånare från Zartogs ondska samt att hitta ett smart sätt att ta sig tillbaka till jorden.


Jag delar inte film-recencenternas omdöme om denna film. Dom har nämligen gett filmen dåligt betyg. Visst, denna film håller inte lika hög klass som tex Shreck eller Hitta Nemo, men den har sin charm ändå. Jag tycker att den är underhållande, fantasifull och helt klart sevärd. Man får inte ha så höga förväntningar, vilket jag inte hade. Den skönaste figuren var det gulliga lyshuvudet som hette "Kilowatt". Very cute! "Space Shimps" fick mig att skratta högt vid flera tillfällen och jag ger filmen tre colaburkar av fem möjliga. :-) Yngre barn uppskattar nog filmen mer än vad äldre personer gör kan jag tänka mig...


Här kan ni se trailern till "Space Shimps":



       

Av Jenny - 5 december 2008 14:25


Tjillevippen!


”Uppmärksamheten i media är på väg att tvätta bort töntstämpeln på dansbanden.”

Så står det i senaste numret av lokaltidningen ”Mitt i Södra Roslagen” här hemma. Tjohoo, det vore ju perfa om det stämmer! Jag har gått ut titt som tätt och dansat till dansband i snart 12 år nu. Det är enligt mig ett av de roligaste fritidsintressena man kan ha. Så här skriver man mer i lokaltidningen:

-------------------------------------------------------------------------------

Dansband har länge betraktats som lite töntiga.

-     Lite?! Dansbandsvärlden har betraktats som jättetöntig i väldigt många år. Men nu är det på väg att vända, det är ingen tvekan om det. Det började med ”Let´s Dance” på TV4. Trots att det inte var ett dansbandsprogram fick folk upp ögonen för dansen, säger Jan-Ludvig Liljesson som driver danspalatset Yesterday i Vallentuna.

Där är det dans varannan vecka. Mellan 300 och 400 personer, ibland ännu fler, tar sig då ut i obygden mellan Karby och Angarn för att röra på benen.

-     Vi märker att fler och fler yngre intresserar sig för dans. Tidigare hade vi även band som riktade sig till en lite äldre publik. Vi har slutat med det, istället riktar vi oss till folk mellan 25 och 45 år, det är där publiken finns, säger Jan-Ludvig Liljesson.

Intresset märks även utanför Vallentunas gränser. I somras slog Svenska dansbandsveckan i Malung publikrekord med nästan 39 000 besökare och i mitten av november lockade Dansdax i Scandinavium över 4500 gäster. På nätet vimlar det av dansbandssidor.

En förklaring till dansbandsboomen är uppmärksamheten i media. Från att, enligt Jan-Ludvig Liljesson, mer eller mindre ha ignorerats av radio och tv i flera år sänder nu P4 Dans och SVT visar ”Dansbandskampen” på bästa sändningstid på lördagar.

-     Dansbandskampen är bra. Scotts som är med och tävlar kommer hit den 19 december. Då ska det bli kul att se hur mycket folk som kommer.

En av Yesterdays stammisar är Cathrin Norrman. När hon inte dansar på helgkvällarna går hon på buggkurs där.

-     Det är kul med de lite yngre banden. De spelar moderna covers, inte de gamla tråkiga dansbandslåtarna.

Enligt Cathrin Norrman har dansbandspubliken en fördel gentemot krogpubliken: den är nykter.

-     Om man möter någon här som har en öl i handen är det nästan så att man går åt ett annat håll, i alla fall om det är någon man inte känner.

Nyktra eller inte, fortfarande dras dansarna med ett klassiskt problem.

       -    Det är alltid brist på killar. Fast jag förstår inte varför, att dansa är ju världens bästa sätt att träffa tjejer på, säger Jan-Ludvig Liljesson.


-------------------------------------------------------------------------------------------


Åh, det glädjer mig att läsa detta. Jag har skrivit om mitt dansintresse tidigare i min blogg (läs inlägget den 17 augusti). Att dansa är ett ypperligt sätt att komma ut och träffa trevligt folk. Dansfolket är generellt ett väldigt socialt släkte. Och som inte det vore nog så får man jättebra motion. Jag tänker inte ens på att jag motionerar när jag dansar. Jag blir så uppslukad av själva dansen, bandet som spelar och den jag dansar med. :-D


Imorgon, lördag, sänder de ytterligare ett program av Dansbandskampen på Kanal 1 klockan 20. Då ska mitt favoritband Zlips vara med och tävla. Det ska bli väldigt spännande! Jag har varit hemma från jobbet här i två dagar pga förkylning och hosta. Skulle egentligen åkt på en glöggfest imorgon kväll, men nu blir det till att bädda ner sig i soffan och titta på Dansbandskampen istället. Banden som medverkar imorgon har valt riktigt bra låtar att tävla med:


Band: Zlips

Låt: Rehab

Orginalartist: Amy Winehouse

   

Band: Jonas Näslund & Jive

Låt: Every Breath You Take  

Orginalartist: Police 


Band: Shake

Låt: Mercy

Orginalartist: Duffy 


Band: Scotts

Låt: It Must Have Been Love  

Orginalartist: Roxette 


Band: Larz Kristerz

Låt: Hey Ya!

Orginalartist: Outcast


Om ni tycker lika bra om Zlips som jag gör så kan ni, om ni vill, rösta på dom under programmets gång på dessa telefonnummer: 099-230 01 eller 099-320 01. Shake och Scotts är ju också två bra band. Dom brukar jag också ofta dansa till. :-P Jag hoppas att jag inte har gjort bort mig, men jag har slagit vad med en kompis om en pizza eller en hamburgermeny: Om Lars-Kristerz åker ut vinner jag, om de inte åker ut så förlorar jag.. Spänningen är oliiidlig. Haha! ;-D


Här kan ni se ett uppträdande med Zlips från programmet Go' kväll från februari tidigare i år:



Av Jenny - 3 december 2008 16:25


Har det lugnt i receptionen idag. Sitter och bläddrar i en skvallerblaska. Men nu kommer tårarna i ögonen på mig. En kändis har varit tvungen att avliva sin hund som var dålig. När husse och matte kom hem var hunden så dålig så den fick släpa sig fram för att kunna hälsa på dom. Hundar är verkligen speciella djur. Tänk att den försökte hälsa på dom även fast den hade så ont.. Hela sista natten innan hunden skulle avlivas låg han i sin husses famn. Nästa morgon tog dom en avskedspromenad på stranden. Hunden försökte glädja dom genom att spela frisk. Han sprang före dom, men säckade ihop efter några meter. Då verkade det som att han skämdes..


Åh vad ledsamt! Jag får verkligen kämpa för att inte börja gråta. Det skulle ju inte se så bra ut..


Stackars hund! Men nu behöver den inte lida mer..



Av Jenny - 3 december 2008 13:19


Är bara tvungen att lägga in denna fyndiga nyhet som jag hittade på www.dansmaffian.se . :-D


"Scientists have finally discovered whats wrong with the human brain.

On the left side there is nothing right

and on the right side there is nothing left."


Ha ha ha!


En onsdagskram från mig till dig. :-)



Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards