Alla inlägg under augusti 2008

Av Jenny - 17 augusti 2008 22:44


Älska dig frisk! Sex håller förkylningar och depressioner borta. Jag har hittat en intressant artikel om detta ämne:


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article470882.ab


Jag tror att det ligger en hel del i det som står där. Gör du? :-)


MERA SEX ÅT FOLKET!



Av Jenny - 17 augusti 2008 13:55


Jag har just varit ute på balkongen. Stod och tittade upp mot den grå himlen. Vad fort molnen kan flyga fram ibland.. Det är precis som om dom har spetsat in sig på att komma fram till något speciellt ställe långt långt där borta.. Dripp, dropp.. regndropparna faller ner på balkongräcket från balkongen ovanför. Jag tar ett djupt andetag och fyller mina lungor med den härligt friska luften som kommer av sommarregnet. Flaggstången på innergården ser lite kal ut där den vajjar fram och tillbaka i blåsten. Den har varken någon flagga eller vimpel uppe i dag. Gården är full med vattenpussar och lusthuset där man kan sitta och grilla ser ensamt och övergivet ut.

Jag stänger balkongdörren och slår mig ner i soffan. Har just ätit en tallrik med yoghurt och müsli och tänkte nu skriva lite i min nya blogg. Vad ska jag berätta om nu? Jo, jag måste få skriva om något som är väldigt betydelsefullt för mig: D A N S. Att dansa är lika med glädje, gemenskap, rytmik, träning, inlevelse, musik, vänskap, sång, taktkänsla, eufori och det får mig att känna mig som hemma. Att dansa stimulerar alla mina sinnen (smak vet jag ju inte förstås om det stimulerar så mycket, förutom att jag brukar få mersmak förstås. Tihi).


Jag upptäckte hur roligt det är att dansa samma år som jag tog studenten dvs. 1997. Jag följde med mamma och hennes killkompis Janne till ett dansställe i Östhammar. Det var dansbandet Streaplers som spelade och jag blev uppbjuden några gånger. Det var både nervöst, pirrigt och roligt på samma gång. Jag fick dansa både bugg och foxtrot. Vid tolv års ålder gick jag på en buggkurs, så jag kunde till min stora glädje följa med hjälpligt i stegen denna kväll i alla fall.

 

Kvällen blev riktigt lyckad och mitt dansintresse var väckt. Eftersom ingen av mina jämnåriga vänner dansade så blev det att jag följde med mamma och Janne på danser dom två nästföljande åren. Dom tycker väldigt mycket om Streaplers från Kungälv, så så fort dom spelade i närheten så åkte vi dit. Jag kom själv att bli väldigt förtjust i det bandet och deras låtar. Deras glädje på scen smittar verkligen av sig!

 

Jag anmälde mig till några buggkurser och upptäckte att jag hade lätt för att lära mig att följa i danserna. Fick en otrolig kick när jag och killen som jag dansade med lyckades sätta en tur! Under kurserna lärde jag känna annat dansfolk och blev tipsad om att gå på buggkvällar där andra band än Streaplers spelade. Band som spelade mer kända covers från radion och som drog yngre publik. Sagt och gjort, jag följde med dit. Jag dansade till band som Boogart, Zlips, Blender, Jannez, Casanovas, m.fl Publiken/dansfolket under dessa danskvällar är mellan 20-45 år ungefär och jag måste erkänna att överlag var dessa yngre dansare duktigare än dom medelålders män och pensionärer som jag hade dansat med till Streaplers. Har dock hört att Streaplers drar yngre publik på västkusten än vad dom gör i mina trakter..

 

Nu i torsdags var jag till Gröna Lund och dansade till Blender. Blender är ett av mina favoritband och denna kväll hade dom som vanligt hög kvalité på sina låtar och sitt framträdande! Jag hade det jättetrevligt och många av mina dansvänner var på plats. Det är så mysigt när man kommer till dansen, för det känns på något sätt som sitt andra hem.. Vi dansare är som en enda stor familj. Man hejjar och kramas till höger och vänster. Det spelar ingen roll att man åker till och från dansen ensam, för väl på plats har man väldigt många som man kan dansa och "gagga" med. Superkul verkligen!

 

Många i vårt land förknippar dans till dansband med mycket fylla, ett ställe man går till för att ragga eller bli uppraggad, krogdans, ”Curt Konradz med Ing-Marie” som spelar hjärta-och-smärta-låtar. Visst finns det såna ställen, men det finns även till min stora glädje många dansställen runt om i vårt land dit folk går enbart för att njuta av bra dans, medryckande låtar, trevligt umgänge och där man dricker vatten istället för alkohol. Uj uj vad man kan dricka mycket vatten under en danskväll! En danskväll brukar i snitt hålla på i fyra timmar med en halvtimmespaus i mitten eller flera kortare pauser under kvällens gång. Sen är det ju upp till var och en hur mycket man vill dansa. Som variation kan jag tycka att det är kul att bara sitta och titta på när folk dansar och njuta av musiken.

 

Sådär, nu har jag pratat mig varm om dansen. Hoppas att ni orkade läsa. Jag dansar inte bara bugg och foxtrot utan har även tagit salsa och boogie woogie-kurser. Jag har aldrig tävlat i dans, men däremot har jag hållit i danskurser några terminer tillsammans med en kille som heter Kenneth. Det är roligt tycker jag att dansen har blivit så uppmärksammat i media på sistone. Vi har fått se dansprogram som ”Let´s Dance”, ”So you think you can dance”, ”Floor Filler” och nu i höst kommer det att visas en Dansbandssåpa som Peter Settman håller i:

 

”I höst ska tv-tittarna rösta fram Sveriges bästa dansband. En jury dammsuger Sverige på dansband för att hitta 26 tävlande toppband. Resultatet av deras arbete blir direktsänd lördagsunderhållning på bästa sändningstid i ettan under nio veckor i höst då tv-tittarna ska rösta fram Sveriges bästa dansband 2008. En sprudlande direktsänd folkfest utlovas, såväl för publiken på plats som för tv-tittarna.”

  

Jag hoppas verkligen att SVT inte bara belyser dom ”äldre” banden (som såklart även dom har sin charm) utan också även visar hur det kan vara på danskvällar där dom ”yngre” banden uppträder. *håller tummarna*

  

Har du inte provat på att dansa än? Då rekommenderar jag dig verkligen att prova! Första gången kanske det inte går så bra, och kanske inte andra gången heller.. men ge inte upp! Rätt vad det är så får du in stegen och lyckas få till dansturen/turerna. Glöm inte att vi är alla nybörjare i början. Jag lovar att tills du känner dig så pass säker så att du bara kan koppla av och shejka loss, så kommer du ha fått uppleva många glada skratt och träffat många trevliga, sociala och underbara människor under tiden. Shake your tailfeather, baby! ;-D


Jag har här försökt välja ut några riktigt sköna bugglåtar (det finns så många braiga, så det var inte lätt att bara välja ut några stycken):


http://www.youtube.com/watch?v=CD1-Nhkav14

http://www.youtube.com/watch?v=gTvfpbTCSp4

http://www.youtube.com/watch?v=RAMM5f0YVg0

http://www.youtube.com/watch?v=HUL4KXAZDUo

http://www.youtube.com/watch?v=atLe1gMeEpM


Och några mysiga foxtrotlåtar:


http://www.youtube.com/watch?v=KE2orthS3TQ

http://www.youtube.com/watch?v=VbRccWDRfRY

http://www.youtube.com/watch?v=0Hzyhf4BBNM


Här kan du se en glad Jenny som dansar år 2007:




Av Jenny - 17 augusti 2008 01:13


Kluck, kluck.. när jag rör mig nu känns det som att det kluckar om min mage. Har nämligen druckit ett avsevärt antal glas med coca cola ikväll. Jag och min bästa väninna Mia har varit till den pittoreska lilla hamnstaden Vaxholm och ätit en grymt god middag beståendes av entrecôte, pommes frites och bearnaisesås. Det var riktigt smaskens if you ask me. Vi satt först några timmar på restaurangens terrass med infravärmare. Precis utanför låg vattnet och kajen där alla Vaxholmsbåtarna la till. Tidigare på dagen var det dåligt väder, men nu under kvällen sprack himlen upp och solen sken så underbart. Mysigt!


Efter några timmar flyttade vi in inomhus och fortsatte att prata om ditt och datt. Jag var chaufför ikväll och drack alltså inte någon alkohol, men jag ville ändå ha ett glas att smutta på och eftersom vi satt där i fyra timmar så hann jag bälga i mig en hel del cola. Därav min kluckiga mage just nu. :-P Kvällen har varit trevlig och det var roligt att umgås med min äldsta väninna. Nu menar jag inte att hon är äldst i ålder (hon är precis som jag av en fantastisk årgång, dvs. född 1978), utan hon är den kompis som jag har känt längst. Vi har varit bästisar sen vi var fyra år och har lyckats hamna i samma klass under alla tolv åren i skolan. Det är verkligen superkul att vi har lyckats hålla kontakten så länge. :-D


Nu ska Fröken Jenny krypa ner i sängen och gosa med sin nalle. Ähum, ja jag vet att jag egentligen är för gammal för att sova med en nalle. Men eftersom jag inte har något annat sällskap i sängen så brukar jag krama om min nallebjörn istället. *smile*


” - Teddybjörnen Fredriksson, ja så hette han.. En gång var han bara min och vi älskade varann…”

Natti natti everybody!


Här är ett kort på mig innan vi ska sätta oss i bilen för att åka till Vaxholm, ett annat på mig och Mia på restaurangen och det tredje föreställer restaurangen/nattklubben där vi var.




Av Jenny - 16 augusti 2008 13:37


TJINGELING!


Idag är det lööördag! Jippey vad skönt att vara ledig. Det har varit en rätt tuff vecka på jobbet. Jag har suttit helt själv i en reception på ett företag där ca 100 personer jobbar. Företaget arbetar med revision, skatt, moms och accounting och det har ringt väldigt mycket till växeln. Ett tag kände jag mig som en papegoja som upprepade ”Välkommen till…”, Välkommen till…”, ”Han/hon sitter upptagen just nu, går det bra att återkomma eller vill du att jag ska ta ett meddelande?”, ”One moment please… I´ll connect you” om och om igen. Även om det har varit mycket svarande i telefon och jag har känt mig spänd i axlarna, så har det varit en fin miljö att arbeta i och arbetskollegorna har varit väldigt trevliga.


Nu i helgen blir det till att ladda om batterierna för på måndag börjar jag på ett nytt uppdrag. Den här gången ska jag jobba i receptionen på ett IT-företag. Blev glad och stolt när jag hörde att dom tyckte att jag gjort ett gott intryck när jag varit där på intervju och att dom sen bestämde sig för att välja mig. Det här uppdraget kan eventuellt komma att vara i flera år vilket jag tycker är skönt. Jag har lärt mig mycket på att vara konsult och jag har fått sett många olika branscher, men jag vill helst jobba på ett och samma ställe numera. Då får man chansen att komma in i rutinerna och lära känna företaget ordentligt, man vet vart man ska på morgnarna och vilka arbetstider som gäller. Och det bästa av allt är att man hinner bygga upp en bättre relation med sina arbetskollegor.


Igår, fredag, hade jag svårt att gå från jobbet när arbetspasset var slut. Varför? Jo, för jag hade fått en sån trevlig besökare i receptionen! :-D Han hette Tim, 5 år, son till en av delägarna. Han hade ensam kommit ut till receptionen för att se om det fanns någon god karamell att ta från godisskålen som stod på bordet i entrén. Jag kunde inte låta bli att börja prata med lillkillen. Det slutade med att vi lekte gissningsleken tillsammans och så gick vi runt för att se om vi inte kunde hitta ett bra gömställe åt Tim. Han ville gömma sig för sin pappa nämligen. Haha! Barn är underbara! :-D


Jag har ju jobbat som barnskötare på en Montessoriförskola och som fritidsledare för några år sedan och jag måste säga att det var dom bästa jobben jag någonsin haft. Jag känner att barnen ger mig så mycket och jag kan ge mycket tillbaka. Undras varför jag hade så lätt för att få kontakt med barnen? Det är nog mycket för att jag kommer ner på deras nivå. Jag ger mycket av mig själv och jag känner att barnen ger mig mycket tillbaka. Det är helt underbart!

När jag jobbade ett tag på fritids var det en 10-årig kille som var väldigt tillbakadragen och tystlåten. Han gick mycket för sig själv och såg rätt ledsen ut. Jag blev så lycklig när jag fick honom till att börja prata med mig.. Jag tog mig verkligen tid att lyssna på honom och när han väl kände att han kunde lita på mig och han kände förtroende för mig, ja, då var det som att det inte fanns någon hejd! Han pratade och pratade med mig!

Dom andra fröknarna blev helt fascinerade över att jag hade fått honom till att öppna sig för mig, för det hade inte dom lyckats med. Jag misstänker att hans föräldrar inte hade så mycket tid för honom.. Stackars Jonathan. Till och med rektorn på skolan fick reda på hur bra jag kom överens med honom och även dom andra barnen. Hon skrev på mitt arbetsintyg sen att jag hade stor fallenhet att jobba med barn. Det värmde verkligen att få läsa det! :-D

Hade det inte varit för ryggen, så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att fortsätta att jobba med barn. Men jag får nöja mig med att skaffa egna barn. :-) Nu tar jag hand om vuxna barn istället på mitt jobb! Tihi. Det är roligt att träffa folk tycker jag – stora som små. ;-)


Appropå barn så ville jag spela upp en låt för er med en fin text som handlar om en pappa och hans lilla dotter. Tyvärr fanns inte den låten med på Youtube, så jag bestämde mig för att lära mig hur man gör en video i ett videoredigeringsprogram som jag hade i datorn och även hur man lägger ut den på Youtube. Sagt och gjort, här kan ni se resultatet på Youtube. :-D Fotona i videon har jag tagit på mina semestrar till Vilhelmina och Gotland:


http://www.youtube.com/watch?v=PRbRj7hheXE


Här är även en video på en gullig treårig tjej som får en fråga om monster (denna video är inte inlagd av mig!):


http://www.youtube.com/watch?v=Fk-1mla0LeU&feature=related


Ett kort på mig och lilla Anna år 2002. Anna gick på dagiset där jag jobbade förut. Hon och jag brukade hitta på skojiga grejor på fritiden. Bland annat gick vi på bio, Grönan och Skansen. Vi hade det riktigt kul tillsammans.




Av Jenny - 12 augusti 2008 20:17


Aaah! Har just knäppt upp en kall burk cola, lagt upp benen på soffbordet och placerat laptopen i knät. Är just nu mätt efter att ha ätit en god plankstek på en restaurang där jag bor. Känner mig även behagligt avslappnad efter vinet som jag drack till. Ok, jag vet att jag bara drack ett glas vin, men jag känner ändå av det litegrann.. Hade inte ätit på flera timmar före och sen dricker jag inte alkohol så ofta, så när jag väl dricker är jag rätt lättpåverkad.


Det var jag och min bonus-farmor som var och åt tillsammans. Hon bor inne i stan (Sthlm) men nu var hon alltså på besök hos mig för att få se min ”nya” lägenhet för första gången. Jag skriver ”nya” inom situationstecken för jag har faktiskt snart bott här i ett helt år. Vi har bara inte haft tillfälle att träffas hemma hos mig förrän nu.   


Vilken bonusfarmor jag har! Det är en riktig krutgumma! Hon är nyss fyllda 84 år och har energi som en tonåring. Det är helt omöjligt att få tag i henne på telefon efter kl 12 på dagarna (kan inte gumman skaffa sig en mobiltelefon?!). På eftermiddagarna är hon nämligen iväg på alla sina hundra aktiviteter som hon deltar i. Hon går på akvarellkurs, franska kurs, pensionärsgymnastik, linedance (förut gick hon även på Square Dance), på kvällarna går hon på diverse konserter och teatrar..


Ena veckan åker hon på en bussresa med pensionärer till tex. glasriket i Småland, nästa vecka kan hon ta en tur med något kryssningfartyg. Tills för bara något år sedan tränade hon faktiskt på gymmet! :-o Hon slutade dock med det för dom upphörde att ha pensionärsrabatt där.. Det är nästan så att en annan har svårt att hänga med när hon pinnar iväg på sina korta ben (hon är bara 1,50 lång ungefär) och fastän hon är så gammal så behöver hon inte ta en enda tablett. Att jämföra med min mormor som säkert tar minst 10 tabletter per dag för diverse krämpor och åkommor..


Min bonusfarmor kan säga såna roliga/tokiga saker ibland. Ta till exempel idag när vi tog en promenad till restaurangen. Förbi oss på vägen som går genom centrum körde en sportbil i ett rasande tempo. Wroom sa det bara när den for förbi oss. Den som körde bilen överskred säkert hastighetsbegränsningen med 30 km/tim. En tant som vi mötte på trottoaren tittade förfärat efter bilen, skakade på huvudet och påpekade något som att ”här kör dom visst hur som helst”. Min farmor sa då till mig att hade hon haft en sån sportbil så skulle hon också ha kört så där fort. Haha! Kunde inte låta bli att skratta åt henne. Skön kommentar från gammelgumman. :-D


Väl tillbaka i min lägenhet efter matintaget kom vi in på ämnet döden. Då säger hon att läkarstuderande, om dom vill, gärna får tranchera hennes döda kropp i utbildningssyfte. Tranchera! Vilket uttryck! Det märks att hon har jobbat på restaurang i hela sitt liv. Okej att man säger att man trancherar ett kött som ska ätas, men inte ett lik! Det låter lite tok-roligt i mina öron. Men sådana där knasiga uttryck kan hon få för sig att säga ibland. Hon är en speciell tant, min bonusfarmor. Sanna mina ord. Tihi!


Nu ska jag ställa ifrån mig datorn och sätta på en skön låt. Ni, kära vänner, får gärna också njuta av denna mysiga låt:


http://www.youtube.com/watch?v=GbBD47TF6Cw  


Av Jenny - 11 augusti 2008 19:16


Puh! Jag är helt färdig efter den här arbetsdagen.. Det var min första dag på ett nytt företag där jag ska jobba hela veckan. Jag sitter själv i  receptionen och det märktes att folk var tillbaka från sina semestrar idag. Telefonen ringde hela tiden plus att jag skulle hjälpa kollegor och kunder som kom på besök. Omedvetet spände jag mig, vill så gärna göra ett bra jobb, så nu värker det i mina stackars axlar.


Vet ni vad jag känner för nu? Jag skulle vilja krypa ner i ett skönt varmt bad med badsalt i som doftar gott, nedskruvad belysning, soft musik, några levande ljus och kanske ett glas vin att smutta på.. Efter badet skulle jag vilja ha lite rygg- och axelmassage av en trevlig kille. Å efter massagen skulle jag kunna tänka mig en lång mysig go kram av denne kille. Mmm.. Vad vore man utan drömmar? Tyvärr har jag varken ett badkar eller en trevlig kille som vill gosa, så jag får väl knyppla en kofta eller sortera frimärken.. eller utföra någon annan härligt avkopplande syssla. ;-)




Av Jenny - 11 augusti 2008 14:22


Himmel och pannkaka säger jag bara! Det var Fröken Rufsrufs som mötte mig i spegeln i badrummet i morse! Vad har jag haft för mig i sängen inatt måntro?!? Nä, så här kunde jag ju inte se ut vettja. Jag började genast skvätta vatten på håret, joxa i min superbra gel för permanentat hår, torka håret med handuken och avsluta det hela med lite hårspray för att stadga upp det hela. Sådär ja! Nu borde det se bra ut.. Jag ställde mig framför spegeln igen för att inspektera resultatet. AAAH! Nu såg jag inte ut som Fröken Rufsrufs längre.. Jag såg ut som Trollmor själv i egen hög person! Det är bara att inse: Jag har vad dom kallar för en bad-hairday idag. Jag hade inte någon mer tid att ägna åt håret, eftersom jag legat och dragit mig alldeles för länge.. Så idag sitter Trollmor i receptionen på det nya företaget som jag är uthyrd till idag. Ha ha! Hoppas att jag inte skrämmer folk alltför mycket. ;-D


I helgen har jag varit bortrest. Jag hälsade på en killkompis som bor på landet. Enligt mig bor han på ett av Sveriges finaste platser. :-D Jag tappade andan första morgonen när jag stod på hans farstukvist och tittade ut över landskapet. Synen som mötte mig bestod av vidsträckta ängar, en massa skog i fjärran som skiftade i olika gröna nyanser, höga trädtäckta berg som majestätiskt försvann långt långt där borta mot horisonten. Himlen var alldeles blå och solen värmde helt underbart. Det enda som hördes var småfåglarna som pippade i träden. När jag stod där och insöp allt detta fina, kände jag hur det pirrade i hela kroppen. Tänk att det kan finnas så fina platser som det här i Sverige. Jag fick sån energi, så jag var bara tvungen att springa barfota på det nyklippta gräset runt hela huset! Vilken härlig känsla! Att få vara så här nära naturen, slippa storstadens stress och bläiga avgaser. Det här kallar jag livskvalité! Jag passade på att njuta hela helgen och om sanningen ska fram så var det lite tråkigt att behöva åka tillbaka hem igen.. Får se om jag får tillfälle att hälsa på min kompis igen någon gång. Det skulle vara kul. :-)

Av Jenny - 6 augusti 2008 14:48


Hej igen mina vänner!


Har just gjort mig redo för att smita ner till gymmet och köra ett pass. Mitt gym ligger i samma hus där jag bor. That´s great! :-D


Ni måste bara titta på denna roliga video från Youtube! Killen som uppträder är så cool och grym på att mima. Looki looki:


http://www.youtube.com/watch?v=Jb8CH0rTcY4



Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards