Direktlänk till inlägg 30 oktober 2008

Två spännande boktips!

Av Jenny - 30 oktober 2008 17:43


Jag älskar att läsa böcker!

Allt kan ju hända i böckernas fantastiska värld. :-D


Redan som tolv-åring sträckläste jag den 47 böcker långa serien "Sagan om Isfolket" av Margit Sandemo. Om jag inte missminner mig läste jag alla 47 böckerna på tre månader! Ni kan tänka er vad trött jag var på lektionerna efter att ha legat vaken halva nätterna helt uppslukad av denna underbara släktsaga innehållandes kärlek, spänning, äventyr, svensk och norsk historia och övernaturliga krafter. Jag tråkade ut mina kompisar med att rabbla Isfolkets släktträd på rasterna och jag minns speciellt en tjej i böckerna som hette Sol Angelica. På den tiden fantiserade jag om att jag skulle döpa min blivande dotter till Sol Angelica. Idag är jag dock inte lika övertygad om att min dotter ska få heta det. Tihi. ;-)


Författarinnan Margit Sandemo har kommit ut med flera andra bokserier efter denna, och jag tror faktiskt att jag i princip har alla hennes böcker. Hon är en helt underbar författarinna! Hennes böcker har sålts i 37 miljoner exemplar. Jag kan tänka mig att jag har lärt mig att skriva och formulera mig mycket tack vare all bokläsning genom åren. :-)


Nu under några dagar har jag frossat i två romaner, dock ej skrivna av Sandemo. Båda böckerna innehåller kärlek, spänning och psykopater. Hade svårt att lägga ifrån mig böckerna, för jag ville veta hur det skulle sluta.. Jag försökte klura, vända och vrida på alla möjliga ledtrådar för att få reda på vem som låg bakom alla hemska dåd i den ena boken.. I den andra boken visste man som läsare vem som låg bakom, men då hoppades man ju på att den som umgicks med psykopaten skulle inse att han var vrickad i huvet.. Hua, vad spännande böckerna var! Jag rekommenderar er att läsa dom:


---------------------------------------------------------------------------


"Någon vid din sida" av Nicholas Sparks.


Innan Julies man dog av en hjärntumör gav han henne löftet att han för alltid skulle vaka över henne. Julie är nu 29 år, fyra långa år har gått och sorgen börjar långsamt ebba ut. Hon inser att hon är för ung för att ha gett upp kärleken för alltid, kanske hon nu är redo att våga ett nytt förhållande. Men de två männen i hennes närhet är så olika: Richard, så charmig och så benägen att skämma bort henne, och den trygge Mike, han som är hennes allra bästa vän. Hon har ett val, och hon vågar äntligen tro på framtiden tills en mans svartsjuka och besatthet gör hennes liv till en mardröm.

Nicholas Sparks samtliga romaner har blivit bästsäljare över hela världen, flera av dem har också blivit långfilmer. I Någon vid din sida har han för första gången kombinerat en romantisk kärlekshistoria med thrillerspänning.

------------------------------------------------------------------------------


"Tystnadens makt" av Erica Spindler.


I den lilla fridfulla staden härskar en förfärlig ondska, skyddad av tystnadens makt..


Journalisten Avery Chauvins värld rasar samman när hon får höra att hennes far begått självmord. Hur kunde han, en läkare som ägnat hela sin karriär åt att rädda liv, ta sitt eget?


Förkrossad reser hon till hemstaden Cypress Springs för att få svar på sina frågor. Men istället får hon höra rykten om underliga händelser och om grannar som försvinner om nätterna. När Avery går igenom sina föräldrars hem hittar hon en kartong med femton år gamla tidningsartiklar som alla handlar om samma händelse - det brutala mordet på en ung kvinna. Varför har någon sparat dem?


Plötsligt hinner det förflutna ikapp nuet. En kvinna hittas barbariskt mördad och en främling som passerar staden återfinns aldrig. Fast besluten att ta reda på sanningen upptäcker Avery att allt på något sätt är knuten till mordet för länge sedan - och till hennes far.


-----------------------------------------------------------------------------


Nu ska jag ner till tvättstugan och hänga tvätten. När jag kommer upp igen är det matlagningsdax. Idag tänkte jag laga älgskavsgryta med mina egenplockade trattkantareller. :-P Mums fillibabba!


Sköt om er, mina vänner!




 
 
Ingen bild

Heidi

30 oktober 2008 17:59

Haha inte bara jag som fastnat för Sandemo =)
Ängel med dolda horn var favoriten, helt klart!
Tips om du inte har gjort det, är att läsa de två andra serierna som "hör till". Häxmästaren och Ljusets rike.

 
Ingen bild

Jenny "Ladyhawke"

30 oktober 2008 19:04

Självklart har jag läst serierna Häxmästaren och Ljusets rike! Dom böckerna står här hemma i bokhyllan. :-) Det var rätt länge sen jag läste serierna. Det kanske är dax att läsa om dom? :-P

 
Ingen bild

Zandra

31 oktober 2008 10:00

Åh Tystnadens makt vill jag läsa, finns den som pocket?

 
Ingen bild

Jenny "Ladyhawke"

31 oktober 2008 12:24

Ja, Zandra, den finns som pocket. :-) Boken är riktigt kuslig, så håll i dig! ;-) Speciellt slutet..... Iiiih!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 3 juni 2014 20:48

Hellou!   Nu har Erik hunnit bli 15 månader och jag mår toppen! Har gått ner alla 18 gravkilon plus några extra kilon och alla fysiska och psykiska besvär är borta. Jippey!   Erik väger 12 kg och är 80 cm lång. Världens snällaste unge är han....

Av Jenny - 8 mars 2014 08:23

Hej!   Nu har Erik fyllt ett år! Stora killen kan inte gå själv ännu, men det är nog bara en tidsfråga innan han släpper taget och stapplar iväg på egen hand.   Han säger två ord: "den" och "där". Allting ska pekas på och så säger han den nä...

Av Jenny - 23 januari 2014 19:30

Hej!   Snart, om 22 dagar rättare bestämt, kommer min älskade son att fylla ett år. Ett år har gått sen mitt liv förändrades totalt och jag blev mamma. Det var jättetungt i början eftersom jag drabbades av förlossningsdepression. Idag hittade jag...

Av Jenny - 5 december 2013 10:35

Morsning korsning!   Holy macaroni vad snabbt tiden går och vad fort lillskrutten utvecklas. Ja, jag vet att jag skrev det även i mitt förra inlägg men så är det verkligen. Nästa vecka fyller min lille pojke tio månader. Han har upptäckt att geno...

Av Jenny - 23 november 2013 16:51

Hellou!   Jag är ensam hemma just nu. Är tyvärr förkyld och har nackspärr. Även om det finns en del städande som jag skulle behöva göra, så är det bara att strunta i det och sitta ner och ta det lugnt. Klarar ju inte av att göra något när huvudet...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards