Alla inlägg den 13 januari 2009

Av Jenny - 13 januari 2009 21:36


Åh åh åh säger jag bara! Det kliar i mina fingrar! Kreativiteten i min hjärna arbetar på högvarv. Får den ena idén efter den andra medan jag skriver detta inlägg. Har just sett på säsongens första avsnitt av bygg- och inredningsprogrammet Bygglov. Gud, vad jag blir sugen på att snickra och bygga och inreda och piffa!! :-P


I mina drömmar är det sommar och jag ser framför mig hur jag fixar till en lekstuga!! Kan ni tänka er vilket roligt projekt alltså! Allting i miniatyr såklart. :-P Man kan köpa en billig begagnad lekstuga och så kan man renovera upp den precis som man vill ha den! *spånar och drömmer*


Man kan få tag på billig rolig tapet att tapetsera väggarna med inuti, hänga upp roliga tavlor, sy gardiner i något härligt tyg.. Det ska gärna finnas fönster som är öppningsbara.. Man kan sätta upp snickarglädje på stugan (det finns ju färdig snickarglädje att köpa om man inte orkar såga till själv..). Man kan gå på loppmarknader och få tag på t.ex en trasmatta att lägga på golvet, några barnmöbler som man kan renovera om det behövs..  Man kan bygga en låtsas-spis som man målar plattor på och sätter dit rattar som man kan snurra på (där man kan sätta på och stänga av spisen) och så kan man även göra en ugnslucka med gångjärn.. Och så kan man köpa mini-diskställ, mini-kastruller och allt möjligt från IKEA! Åh, vad skoj det skulle vara!! Vilket paradis-tillhåll det skulle kunna bli för barn (och för vuxna som har leksinnet i behåll)! Åh, vad jag skulle vilja kunna göra en sån lekstuga en dag! Det skulle vara hur kuligt som helst!


Ja, vad vore man utan drömmar och en knippe fantasi? *ler stort*


Dagens fråga: Kan inte sommaren komma snart? Det såg så varmt och skönt ut på Bygglovsprogrammet, det spelades in förra sommaren. :-) Det som verkade mindre skönt var alla knotten teamet brottades med! :-o


Jag hittade förresten några bilder på olika lekstugor som man kan inspireras av. :-)




Av Jenny - 13 januari 2009 00:07


Jag tycker att det är intressant att läsa om kärlek, känslor och romantik.. Det är ett så stort ämne, eller hur? Ibland är kärleken enkel och ibland kan den vara riktigt knepig och svår att förstå sig på. Jag har själv funderat mycket över kärlek genom åren och när jag pratar med vänner händer det allt som ofta att dom befinner sig i knepiga situationer gällande obesvarad kärlek eller förhållanden där man inte förstår sin partner, m.m


Ja, den kärleken, den kärleken.. Kommer vi någonsin att bli kloka på den? Jag tror att med åldern och med erfarenheterna kommer vi mer och mer till insikt hur kärleken fungerar.. Varför man beter sig si och varför man beter sig så.. Men någon kärleksexpert blir man nog aldrig. Inte jag iallafall. Jag försöker att ta en dag i taget och passar på att njuta när kärleken väl kommer in i mitt liv. Kärleken är något fint som man ska vårda ömt. Det är verkligen en dyrbar gåva anser jag. :-D


Vad består då kärleken av?


Jag fann en intressant och tänkvärd text där man beskriver kärlekens byggstenar på www.terapisnack.com. Så här står det:


· Uppskattning

· Uppmärksamhet

· Beröring

· Omtanke

· Lojalitet

· Respekt

· Intimitet

· Humor

· Trygghet

UPPSKATTNING betyder helt enkelt att vi visar att vi värdesätter vår partner och våra medmänniskor. Detta kan göras genom både ord eller handling. Men visas självklart bäst genom både och!


UPPMÄRKSAMHET betyder att vi är helt närvarande tillsammans med vår partner, istället för att distraheras av andra tankar som pockar på vår uppmärksamhet. Många gånger räcker det med att vi lyssnar ordentligt så att vår partner känner att ingenting är viktigare, än det han/hon säger just nu. Forskning har visat att kvinnor som får prata om sina problem lugnar ner sig betydligt snabbare än kvinnor som inte får den möjligheten.

När kvinnor talar med andra kvinnor möter de upp varandra känslomässigt på ett helt annat sätt. Det gör de genom att visa sin sårbarhet. Ofta får man medhåll från sin väninna som delar med sig av liknade erfarenheter. Det kan vara obehagligt för en man att prata om känslor på samma sätt som en kvinna gör när hon känner sig olycklig.


BERÖRING visar man genom att röra vid någon kärleksfullt. Det kan ske på många olika sätt. Beröring är ett mycket kraftfullt sätt att visa att man bryr sig. Huden är vårt största sinnesorgan. I huden finns receptorer för beröring, tryck, vibrationer, smärta, kyla och värme. När du rör vid din partner aktiveras dina receptorer som i sin tur är förbundna med hjärnan via våra nervbanor. Genom att beröra din partner kan du få fantastiska resultat! Vi vet idag från forskning att om man ger ett par råttor oxytocin, kommer detta par att stanna kvar vid varandra. Om man blockerar oxytocinet kommer de att sluta att bry sig. Denna substans verkar också influera mänskliga vuxenrelationer. Bara en sådan enkel sak som att beröra varandra kan medföra att vi producerar oxytocin. Det finns bevis som säger att höga nivåer av oxytocin får dig att känna dig lugn. Oxytocin har därför ibland kallats kärleksdrogen.

Tänk på att beröring inte bara handlar om att ta på varandra när man är naken, utan något så enkelt som att hålla varandra i handen när man åker tar en promenad, eller att ge din partner fotmassage.


OMTANKE betyder att jag möter upp min partners behov för att jag bryr mig om honom/henne. Jag hämtar en filt till min partner, för att solen går i moln och hon kan börja frysa på balkongen.


LOJALITET innebär att vår partner kan lita på det vi säger, att vi inte bryter avtal. Du säger att du skall hämta barnen på dagis, men i sista stund ändrar du dig.


RESPEKT betyder att du inte kränker din partner, att din partner kan känna att han/hon kan vara sig själv till 100 % tillsammans med dig. Något som jag aldrig har förstått när det gäller relationer är att människor sällan är elaka mot främlingar. Jag menar att ingen skulle komma på idén att skälla ut grannen för att det ligger några brödsmulor kvar på bordet efter att han tagit en smörgås. Men om du älskar någon – ja, då är det fritt fram. Då kan man skälla ut vederbörande efter noter… Det har jag aldrig förstått. Det är omöjligt att prata om ett problem på ett konstruktivt sätt när din partner inte respekterar dig. Om du känner dig trygg med din partner och vet att han/hon respekterar dig, kan du enkelt öppna upp och visa din sårbarhet. Efterhand som du återvänder till det här djupet i kommunikationen, kommer känslan av tillit växa och det blir lättare att notera när något dyker upp som inte känns bra.

INTIMITET. Ett av våra viktigaste basbehov är att känna oss bekräftade förstådda ”intim kontakt”, den viktigaste källan är vår partner. Avsaknad av fysisk närhet eller emotionell närhet kan väcka starka känslor av ensamhet.. Så jobba på att få tid till varandra. För att skydda oss mot känslor av ensamhet i relationen boka in speciella dagar som du och din partner ägnar åt varandra.


HUMOR. Det kan verka märkligt men om du använder humor på rätt sätt, kan det vara ett bra sätt att lätta upp stämningen.

TRYGGHET. Många gånger hinner verkligheten ifatt oss och vi upptäcker att trots att det mesta är bra på ytan, känner vi att något saknas. Det beror på att vi saknar, som jag benämner det, emotionell trygghet. Emotionell trygghet är naturligtvis olika för olika individer - och olika individer har olika stort behov av denna form av trygghet. Har man inte fått emotionell trygghet, är det omöjligt att sakna det. I emotionell trygghet ingår följande ingredienser:

Att man blir lyssnad till

Att man blir förstådd 

Att inte bli dömd

Att man kan vara sig själv

Att bli sedd för den man är 

Att man kan visa sina känslor till 100 %


Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards