Alla inlägg den 26 januari 2009

Av Jenny - 26 januari 2009 14:19


Idag har jag träffat på några campare på lunchrasten. Dom hade övernattat i sitt kupol-tält i natt. Mm, vad varmt och skönt dom måste ha haft det inatt.. Eller vad tror ni? :-o


När jag gått några meter till upptäckte jag en man som stod och kissade tre meter från mig. Oups, det var inte min mening att störa i kisseriet. *rodnar*


Jag höjer blicken och får syn på en lång kö med människor i olika åldrar, både män och kvinnor. En del av dom har fällstolar med sig som dom sitter på. Var befinner jag mig då undrar kanske ni? Jo, jag har tagit mig en hurtig promenad (i duggregnet!) förbi Stadion på min lunchrast. När jag kommer tillbaka till jobbet får jag reda på att biljetterna till Bruce Springsteen-konserten nyss har släppts till försäljning. Aha, det förklarar all uppståndelse och den stora folkmassan. :-)


Har ni Facebook? Det har jag. Brukar ni få diverse olika vänförfrågningar från personer som ni inte känner? Det händer att jag får det mellan varven. Nu senast fick jag följande vänförfrågan:


----------------

Jenny,

I live in the wonderful Roma (Italy), I am a Cancer, I love art, music and teatre

We see on Facebook?

Thanks!
Rodolfo.

-----------------


Tyvärr Rodolfo.. Jag godkänner bara vänförfrågningar från personer som jag känner. En gång fick jag en vänförfrågan av en man som hade en profilbild föreställandes sin underkropp - naken! Oouuu, no thanx! :-o Not interested! Vilka människor det finns..

Av Jenny - 26 januari 2009 09:37


"Bloggtrenden har tagit världen med storm, och varje dag föds en ny stjärna på blogghimlen, men skrivandet på nätet handlar för många om allt annat än att synas. Det fungerar även som en slags terapi – ett sätt att utstå vardagens motgångar och vända dom till någonting positivt.

Eva Rusz är psykolog och Aftonbladets relationsexpert, hon ser bara positiva saker i att blogga om sina bekymmer.


Är blogga ett bra sätt att hantera sina problem?

– Absolut! Att skriva är jättebra, det finns massor av studier som visar på att man genom att skriva ner sina problem lättare kan hantera dem.

Eva Rusz arbetar med kognitiv psykoterapi. I hennes arbete med patienter ingår det som ett led i behandlingen att de får skriva ner sina tankar och problem minst en gång om dagen.


– Genom att skriva ner det du upplever som jobbigt koncentrerar du dig och fokuserar på problemet istället för att ligga och fundera fram och tillbaka så får du det svart på vitt – du ”skriver av dig” helt enkelt, säger Eva Rusz."


Källa: Aftonbladet

______________________________________________


Ja, men det där lät ju positivt! Jag tycker att det är riktigt roligt att skriva i min blogg. Det känns avkopplande, befriande och så känner man sig inte lika ensam. Det finns människor som bryr sig och som undrar vad man tycker och tänker och har varit med om. Tack för att ni finns alla mina läsare. :-)


Jag använder min blogg till både det ena och andra. Tycker att det är roligt att blanda innehållet lite. :-) Bland annat skriver jag om vad jag har varit med om och vad jag drömmer och fantiserar om att få uppleva. Ibland lägger jag in en och annan filmrecension eller så dyker även någon låt eller låttext upp som berör mig på ett eller annat sätt. Ibland lägger jag upp en undersökning som ni läsare kan delta i om ni vill. Någon rolig historia, knäppig serie eller en rolig skoj-bild kan oxå dyka upp. Jag tycker att det är roligt att få sprida glädje. :-D Känslomänniska som jag är så blir det en hel del känslobloggande oxå. Relationer, kärlek och psykologi är intressanta ämnen. *smile*


Nu över till något helt annat. Idag är det måndag. Det är första dagen på mitt nya leverne. Hehe, har ni hört den förut kanske? Det har jag iallafall. ;-) Det är nu exakt 22 veckor kvar till dansveckan på Öland i sommar. Det är så många veckor jag har på mig för att komma i form. Det osmickrande hullet som har krypit på min inaktiva kropp ska avlägsnas. Så är det bara. Nu får det vara slut på sötebrödsdagarna (heter det så förresten?). Om jag går upp ett kilo till kommer jag att väga mer än vad jag någonsin har vägt. :-o Det går inte an. Jag har inga ursäkter att komma med nu. Nu ska Jenny kavla upp ärmarna och göra ett hejdundrande försök att gå ner i vikt.


Hur ska jag då gå till väga? Vad ska jag ha för taktik? Hm.. *tänker så att det knakar*.. jag skriver upp några stolpar här på saker som jag ska försöka följa:


* Gå promenad varje dag (minst 30 minuter)

* Börja träna på gymmet (gärna 2-3 ggr i veckan)

* Inte äta efter klockan 20 på kvällarna

* Undvika coca cola och energidricka

* Pizza är förbjudet (det är på tok för fett!)

* Undvika godis.

* Hellre äta popcorn istället för chips och ostbågar

* Dricka mer vatten

* Äta mer frukt och grönsaker

* Sova fler timmar per natt


Vad tycker ni? Tycker ni att det låter som bra riktlinjer? Det kommer att bli tufft dom första veckorna innan man kommer in i tänket ordentligt. Allting sitter ju i hjärnan vettja. Okej då, lite sitter nog i magen oxå. ;-P Men om jag försöker äta lite men ofta, så borde jag ju lyckas undvika dom där jobbiga sockerfalls-stunderna och att man blir vrålhungrig. It's worth a try. It's, in fact, worth several tries if I have to. :-) Hoppas att ni håller tummarna för mig!


Här är en artikel från Svenska Dagbladet som handlar om att just äta regelbundet och att sova ordentligt:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/halsa/artikel_2364995.svd


Tack och hej, leverpastej :-D





Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards