Alla inlägg den 1 september 2008

Av Jenny - 1 september 2008 22:11


I´m back!

Det var några dagar sedan jag skrev här nu, men ni ska bara veta vad mycket jag har haft att stå i på sistone! Jag har agerat festfixare sörrni. Bindefeldt har fått konkurens av 30-taggaren Jenny! Uj uj, det visade sig att det skulle till en hel del planerande, handlande och klurande för att få till mitt 30-årspartaj.. Men så här efteråt kan jag berätta att festkvällen blev grymt lyckad tycker jag. Ett underbart minne för livet. :-D

I fredags hade jag och min snälla hjälpsamma mamma tagit ledigt från våra jobb för att kunna förbereda inför min ferre som gick av stapeln på lördagskvällen (den 30 augusti). På förmiddagen stack vi iväg till min gulliga mormor. Hon fyllde 86 år i lördags, men eftersom mamma och jag inte hade tid att åka till henne då, så passade vi på att gratta henne dagen före.

Mormor är dement (som jag nämnde tidigare i min blogg) och hon har bott på demensboende i fyra år. För vissa inneboende går det fort utför – tyvärr.. Min mormor har överlevt flera av sina rumsgrannar som har kommit dit efter henne. Mormor-gumman har ju blivit skruttigare och mer virrig med åren, men hon är fortfarande den piggaste och skojfriskaste av alla som bor på hennes avdelning. Personalen tycker att hon är så lätt att ha att göra med och hon är genast med på noterna när någon skojar med henne. Det är jätteroligt att höra verkligen. Måtte hon aldrig bli så pass dålig att hon blir sittandes och stirrar med tom blick rakt framför sig och behöver bli matad.. Det är ju inget roligt liv att leva.. När jag kramar om mormor så kan hon på skoj daska till mig i baken eller nafsa mig i örat. Knas-Fia! Tihi.

Efter att vi lämnat mormor åkte vi till festlokalen inne i stan och rekogniserade.. Vi kollade hur vi skulle möblera och hur man kopplade in min laptop (i vilken jag hade all 80-talsmusik i) till högtalarna och till videokanonen som vi skulle visa karaoken på. Från festlokalen drog vi vidare till diverse mataffärer och shoppade mat. Nu hade jag lejt bort tillverkandet av festbuffén, men vi behövde ändå handla de alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga dryckerna, ingredienserna till dom båda tårtorna som jag skulle göra plus vickningen till senare på kvällen.

I fredags åkte vi hemifrån kl 9 på morgonen och kom inte hem igen förrän klockan var efter 19 på kvällen. Var rätt mör då, men det fick jag bortse ifrån. Nu var det nämligen dax att ställa sig och baka tårtor! När jag var liten hade jag dille på att baka. Så fort jag kom hem från skolan ställde jag mig och bakade kakor och diverse andra bakverk. Sen jag blev vuxen har jag inte bakat lika mycket.. Har inte haft någon att baka till och jag kan ju inte baka och äta upp allting själv. Då skulle undertecknad rullat fram till slut. Sanna mina ord. ;-P

Det var roligt att baka tårtorna! Jag hade hittat två nya recept på nätet som jag aldrig provat förut. Jag gjorde en hallontårta med mandelmassebotten och en After Eight-tårta. Det visade sig sen att båda tårtorna gjorde succé bland gästerna! Kul! Förutom tårtorna knåpade jag även ihop en tipspromenad bestående att frågor som handlade om 80-talet (eftersom festen hade 80-talet som tema) och om mig. Stupade i säng vid 1.30-tiden ZzzZzzZzz…

Lördag morgon. Vaknar en timme före klockan skulle ringa. Rise and shine! Idag är det partydax!! :-D Hela förmiddagen gick åt till att handla det sista i centrum, duscha, packa ihop allt som skulle med till festlokalen.. Vid 13-tiden kom mamma och Janne som ställde upp som chaufför och festhjälpförberedare (oj vilket ord jag kom på där!). Mamma hade väl tagit med typ fem kassar fulla med grejor och jag hade ungefär lika många. My god vad med grejor. Vi fick knappt plats själva i bilen..

Jag hinner inte skriva om själva festen ikväll.. klockan börjar närma sig läggdax men innan dess ska hänga tvätten.  Jag skriver som man kan läsa i en del böcker: ”To be continued…”  ;-D

Kram // Jenny

Här är ett kort på mig och min kära mormor och ett kort på mina två tårtskapelser:


Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards