Alla inlägg den 20 november 2008

Av Jenny - 20 november 2008 20:58


Har ni sett programmet Bröllopsform någon gång? Det här var andra gången som jag såg det programmet. Kvällens avsnitt handlade om Patrik och Nina som har varit gifta i sex år. De bor tillsammans med sina barn Anton, fyra år, och Linus, sex månader. Deras förhållande var fyllt av äventyrslust och gemensamma intressen men nu är alla intressen lagda på hyllan och paret har blivit två soffpotatisar som inte längre orkar bry sig. Utöver det haltande äktenskapet har de även lagt på sig en hel del vikt, tillsammans drygt 20 kilo sedan bröllopet. Psykologen Eva Rusz och före detta brottaren Martin Lidberg hjälper paret att hitta formen och tända gnistan för dem igen.


Tjejen Nina var superduktig! Hon lyckades gå ner 13 kilo på två månader. Wow säger jag bara. Hon måste ha kämpat på som ett djur. Jag skulle gärna oxå haft Martin Lidberg som tränare. Min mamma som jobbar på Idrottshögskolan har träffat honom flera gånger. Han är enligt henne jättetrevlig.


För cirka fyra år sedan var jag med i Viktväktarna. Jag har aldrig varit överviktig om man ser till BMI (= Body Mass Index), men varje år pendlar jag flera kilo upp och ner i vikt. Det är störande att jag inte kan hålla en stadig vikt. Uppgång på hösten och nergång på våren - så har det varit varje år för mig. När jag var med i Viktväktarna gick jag ner sju kilo. Vadå, tänker kanske ni, det var väl inte så mycket. Nä kanske inte, men i mina ögon såg man ändå stor skillnad. Min målvikt då var att gå ner till 62 kg. Idag väger jag cirka 68 kg.. :-I


Men jag tänker inte sluta kämpa. Jag tror att det är när man ger upp och tänker att det inte är någon idé att gå ner... eller tänker att jag kommer aldrig att klara det... Det är då man är ute på hal is. Jag har hittills (peppar, peppar!) aldrig låtit min viktuppgång gå för långt. Jag går upp till en viss vikt när jag inte trivs med mig själv längre och då får jag äntligen tillräckligt med motivation att sätta igång och träna ordentligt. Ska bli spännande att se vad som händer med kroppen när jag har fött barn.. jag skriver när jag får barn, och inte om, för man måste tänka optimistiskt. ;-D


Jag tyckte förresten att Viktväktarna hade ett bra program och goda idéer för att lyckas gå ner i vikt. Jag gillar idén att inget är förbjudet att äta, utan att man kan äta allt men i måttliga mängder. Det tankesättet passar mig.


Häromdagen fann jag en intressant länk om kost. Världens forskare inom kost har börjat komma fram till nya rön om vad vi stoppar i oss. Vi har ju varit hjärntvättade i några decennier nu. Äntligen kan man äta vispgrädde då och då med gott samvete.  www.kostdoktorn.se  Läs själva och begrunda. :-)


Tidigare idag var jag till Panduro Hobby och handlade pysselgrejor. Jag har varit sugen på att pyssla i flera dagar nu och nu har jag gjort slag i saken och handlat hem lite roliga grejor. Här ska pysslas! Tjohoo! :-D


Nattiskram!


Ps. Måste ju berätta att jag fortfarande inte har druckit vare sig cola eller energidricka på fyra dagar nu. Det har inte varit några problem alls konstigt nog. Enda skillnad jag har upplevt är att jag är såå trött! Tidigare när jag blev trött knäppte jag alltid upp en cola eller en energidryck och drack så blev jag piggare. Men nu har jag inte gjort det och istället fortsatt att vara trött.. Får se om tröttheten försvinner med tiden?? Ds.





   

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards